مالکان نیمی از ثروت جهان

واقعیت بسیار تلخ و زننده است، نیمی از ثروت جهان تنها توسط 8 نفر کنترل می‌شود که همگی آن‌ها مرد هستند. یعنی این 8 نفر به اندازه 3.6 میلیارد نفر از مردم زمین که برخی از آن‌ها فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زندگی هستند، پول دارند. واقعیت تلخ و زننده دیگر این است که همگی این افراد مرد هستند و این یعنی جهان هنوز به طرز باورناپذیری مردانه است، حتی جهان سرمایه‌داری که ادعای برابری مرد و زن را دارد به صورت مطلق مردانه است.

این هشت مرد که از بیل‌گیتس تا مایک بلومبرگ صف کشیده‌اند مطابق گزارش موسسه آکسفام تقریبا به طرز باور ناپذیری پول دارند. این حجم از انباشت ثروت در هیچ دوره‌ای از تاریخ وجود نداشته و مقادیر کمتر از آن هم منجر به شورش عظیم گدایان علیه ثروتمندان شده است. این موضوعی است که دو سال پیش هم کارآفرین آمریکایی هم طی یک مقاله در نشریه پولوتیکو نسبت به آن هشدار داده بود. «نیک هانوئر» که نامش در این فهرست جایی ندارد با نوشتن مقاله‌ای تحت عنوان «صدای پای انقلاب می‌آید» نسبت به بروز بحران ناشی از شکاف عمیق اقتصادی حتی در جامعه آمریکا هشدار داده بود.

«نیک هانوئر» که نامش در این فهرست جایی ندارد با نوشتن مقاله‌ای تحت عنوان «صدای پای انقلاب می‌آید» نسبت به بروز بحران ناشی از شکاف عمیق اقتصادی حتی در جامعه آمریکا هشدار داده بود

آقای هانوئر که ثروتش را با سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در اینترنت اندوخته می‌نویسد: «اگر برای حل نابرابری خیره کننده‌ای که در این اقتصاد وجود دارد کاری نکنیم، چوبش را خواهیم خورد. هیچ جامعه‌ای تحمل چنین نابرابری فزاینده‌ای را ندارد. در واقع در تاریخ بشر هیچ مثالی وجود ندارد که ثروت اینگونه انباشته شده باشد و سرانجام چوبش را نخورده باشد». او راه حل این موضوع را افزایش دوبرابری حداقل دستمزد‌ها و افزایش مالیات ثروتمندان دانست و گفت که اگر این اصلاحات صورت نگیرد فروپاشی محتمل است:« شما در رویا زندگی می‌کنید و تصور می‌کنید آمریکا در مقابل بهار عربی یا انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب کبیر فرانسه مصونیت دارد، اما انقلاب مثل ورشکستگی است، ابتدا به تدریج و بعد ناگهانی می‌آید».

نابرابری، نابودی تمدن بشری

یک سال پیش از آن‌هم مطالعه‌ای که توسط 30 موسسه دانشگاهی و به سفارش ناسا انجام شده بود نابرابری مالی و تغییرات اقلیمی را دو عاملی دانسته بود که می‌تواند برای همیشه تمدن بشری به شکل امروزی‌اش را نابود کند. حالا به لطف حضور سرمایه‌دار منکر تغییر اقلیم بر مسند ریاست جمهوری آمریکا هردوی این تهدیدها جدی‌تر از همیشه به نظر می‌رسند. یافته‌های گروه آکسفام که در هنگامه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس ارائه شده است، تلاش میکند به رهبران و ثروتمندان جامعه یادآوری کند که باید برای حل این مشکل مهم اقدامی عاجلی انجام دهند.

یافته‌های گروه آکسفام که در هنگامه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس ارائه شده است، تلاش میکند به رهبران و ثروتمندان جامعه یادآوری کند که باید برای حل این مشکل مهم اقدامی عاجلی انجام دهند

در غیر این‌صورت خشم عمومی به شکلی جدی‌تر از انتخاب دونالد ترامپ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خودنمایی خواهد کرد. « واینی بیانیما» مدیر اجرایی آکسفام می‌گوید:« این بسیرا زشت است که این میزان ثروت در دستان تنها 8 مرد باشد در حالی که یک نفر از هر10 نفر جمعیت زمین با روزی کمتر از 2 دلار درآمد برای زنده ماندن مبارزه می‌کنند». او ادامه می‌دهد:« نابرابری باعث شکسته شدن ستون فقرات جامعه می‌شود و دموکراسی را ضعیف می‌کند، نشانه‌های آن را از همین حالا می‌توان دید».

گزارش به روز شده

گزارش قبلی نشان می‌داد که 62 مرد به اندازه نیمه پایینی ثروت دارند اماحالا گزارش به روز شده آکسفام چیزدیگری نشان می‌دهد. برای این مطالعه آکسفام از لیست بیلیونرهای مجله فوربز استفاده کرده که سال گذشته در بهار منتشر شد. مطابق این فهرست بیل‌گیتس مالک مایکروسافت با ثروت خالص 75 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد جهان است. این گزارش با هدف تشویق سیاست مداران و ثروتمندان برای انجام دادن کار درست انجام شده است تا شاید از میزان نابرابری در جامعه کاسته شود. در ادامه این فهرت نام‌های زیر را می‌بینیم.

بیل‌گیتس مالک مایکروسافت با ثروت خالص 75 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد جهان است.

آمانیگو اورتگا، بنیان‌گذار اسپانیایی ایندیتکس که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای مد زارا است با ثروت 67 میلیارد دلار

وارن بافت، مدیرعامل آمریکایی و بزرگترین سهام‌دار مجموعه برکشایر هتوی با ثروت 60.8 میلیارد دلار

کارلوس اسلیم هلو، مالک مکزیکی گروه کارسو با ثروت خالص 50 میلیارد دلار

جف بزوس،  بنیان‌گذار، مالک و مدیر اجرایی آمریکایی شرکت آمازون با ثروت خالص 45.2 میلیارد دلار

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مالک آمریکایی  فیس‌بوک با ثروت 44.6 میلیارد دلار

لاری الیسون، مدیر و بنیان‌گذار آمریکایی اوراکل با ثروت 43.6میلیارد دلار

مایکل بلومبرگ، مدیر و بنیان گذار آمریکایی بلومبرگ ال‌پی با ثروت 40میلیون دلار

 

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا