کشف ترامپِ شاپرک‌ها

این شاپرک جدید که محققان او را Neopalpa donaldtrumpi نام گداشته‌اند، روی سرش فلس‌هایی دارد که به شکلی عجیب به موهای زرد و بدقوراه دونالد ترامپ شبیه است. دکتر « وازریک نظری» بیولوژیست تکاملی و کاشف این شاپرک جدید گفته است که در حالی که این شباهت به دونالد ترامپ به طرز عجیبی وجود دارد، این شباهت تنها دلیل و انگیزه این نام‌گذاری نبوده است:« در حالی‌که مدیریت جدید به زودی وارد کاخ سفید می‌شود، عدم قطعیت درباره سرنوشت آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا یا EPA باعث شد تا از این فرصت برای یادآوری این نکته استفاده کنم که ما هنوز در این کشور مناطق و اکوسیستم‌های شکننده بسیاری داریم که گونه‌های کشف نشده زیادی در آن‌ها هستند و باید به حفاظت از آن‌ها ادامه بدهیم».

نظری این گونه را در حال بررسی نمونه شاپرک‌های موزه در دانشگاه کالیفرنیا کشف کرده است.  او در این مجموعه شاپرک‌هایی کشف کرد که ویژگی‌های متفاوتی از گونه‌های شناخته شده جنس صنوبرنشینان یا شاپرک‌های چرخان داشتند. با توجه به این‌که دو گونه دیگراین جنس زیستگاه مشترکی دارند، نظری کشف کرد که این شاپرک واقعا یک گونه جدید است و آن را Neopalpa donaldtrumpi نام گذاشت. نظری می‌گوید هرچند خصوصیات ظاهری این گونه شناخته شده است، اما هنوز تقریبا چیزی درباره زندگی‌ آن‌ها در طبیعت نمی‌دانیم. نظری می‌گوید زیستگاه این حشره به شدت شکننده و ناپایدار است و به همین جهت خواسته تا توجه‌ها را به این گونه و زیستگاهش جلب کند.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم