بالن‌های اینترنت فیسبوک و گوگل؛ رویایی که به حقیقت تبدیل نشد

به گزارش مجله شبکه،از این دِرون برای انتشار اینترنت پرسرعت در بخش‌هایی از کره زمین که پیش از این هیچ‌گاه به دهکده جهانی متصل نبوده‌اند استفاده می‌شود.این ایده جاه‌طلبانه گوگل در سال 2014 بود که باعث شد شرکتی به‌نام Titan Aerospace را خریداری کند. هدف آن‌ها فراهم کردن دسترسی به اینترنت و البته سرویس‌های گوگل به جمعیت تازه‌ای از کاربران بود که برای نخستین بار آنلاین می‌شدند.

البته "تیتان" زیاد در گوگل دوام نیاورد. بعد از این‌که گوگل زیرمجموعه یک شرکت بزرگ‌تر به‌نام آلفابت شد؛ پروژه تیتان هم به X تغییر نام داد و به‌عنوان بخشی از آلفابت که به‌دنبال پروژه‌هایی تحت عنوان "Moonshots" است با Wing ادغام شد. در واقع؛ Wing خود یک پروژه دِرون دیگر در داخل X بود که تمرکز آن بر روی استفاده از دِرون‌ها در سرویس‌های ارسال کالا بود. اما سال گذشته میلادی؛ X تصمیم گرفت Titan را از بین ببرد و برخی از کارکنان آن را به بخش‌های دیگر بفرستد.

تمام مطالبی که در بالا به آن اشاره شد توسط گوگل در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه گذشته با بیزنس اینسایدر انجام شد؛ ارائه گردید.

مطلب پیشنهادی

لذت هدایت دِرون با هدست واقعیت مجازی

دِرون و هدست واقعیت مجازی در کنار هم قرار می‌گیرند

در حقیقت؛ این یک شکست دیگر برای رقابت فضایی است که حدود چند سال پیش و با هدف ارائه اینترنت آغاز شد. در طی این سال‌ها؛ شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا مانند گوگل؛ فیسبوک و … به سمت ساخت ماهواره‌های عظیم؛ دِرون‌ها و هواپیما روی آوردند که قابلیت آن‌ها پخش اینترنت؛ گرفتن عکس و سایر خدمات کاربردی دیگر از فراز آسمان‌هاست.

طبق گزارشی که اخیرا توسط وال‌استریت ژورنال منتشر شد؛ شرکت Skybox Imaging که در زمینه ماهواره فعالیت می‌کند و در سال 2014 به مبلغ 500 میلیون دلار توسط گوگل خریداری شد و سپس به Terra Bella تغییر نام داد؛ اکنون در لیست فروش قرار گرفته است.

فیسبوک هم پیش از این علاقه شدیدی به استفاده از دِرون‌های اینترنت و ماهواره‌ها نشان می‌داد؛ اما تا به‌حال چیز به‌خصوصی از سوی آن‌ها ارائه نشده است. هم‌چنین؛ اگر به‌خاطر داشته باشید دِرون این شرکت به‌نام Aquila در اولین تست پروازی دچار حادثه و خسارت شد و باعث تعجب بسیار فیسبوک شد چون آن‌ها به این دِرون امید زیادی داشتند و با غرور خاصی از برنامه‌های ویژه خود در این زمینه صحبت می‌کردند.

علاوه بر آن؛ سپتامبر گذشته بود که فیسبوک؛ ماهواره اینترنت خود به‌نام AMOS-6 را در انفجاری که برای موشک فضایی اسپیس‌ایکس رخ داد؛ از دست داد. با این‌که فیسبوک در این خصوص کوچک‌ترین خطایی مرتکب نشد؛ اما این حادثه یک شکست بزرگ برای برنامه‌های این شرکت بود که هزینه سنگینی هم روی دست آن‌ها باقی گذاشت. بلافاصله پس از این حادثه؛ مارک زاکربرگ عنوان کرد که فیسبوک هم‌چنان به اینترنت هوابرد پایبند و متعهد است.

اما باید قبول کرد که فیسبوک و آلفابت قرار نیست یک مشکل ساده را حل کنند و اگر بتوانند جزء نخستین شرکت‌هایی باشند که نسل جدیدی از کابران اینترنت را در دنیا به‌هم متصل می‌کنند؛ زمان زیادی باید برای این کار صرف کنند.

اما رقابت در فضا خیلی فراتر از حوزه‌هایی است که این شرکت‌ها با آن سروکار داشته‌اند. قوانین رگولاتوری در این زمینه بسیار سفت‌وسخت است. علاوه بر این؛ احتمال وقوع حوادث مختلف مانند سقوط؛ انفجار یا سایر موارد مرتبط با این گجت‌ها باعث شده تا حرف‌وحدیث پیرامون آن‌ها زیاد باشد.

البته بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک میلیاردها میلیارد دلار پول در خزانه خود دارند اما حتی آن‌ها هم مایل به پرداخت سرمایه برای پروژه‌هایی که جواب نمی‌دهند؛ نیستند. از طرف دیگر؛ انتشار اینترنت از طریق دِرون؛‌ ماهواره یا بالن هزینه‌های بسیار سنگینی در پی دارد و هنوز از آن به‌عنوان کسب‌وکاری یاد می‌شود که توانایی‌های آن مشخص نیست.

هرچند که X اعلام کرده هنوز به‌دنبال ارائه اینترنت از آسمان توسط پروژه "لون" است. این پروژه روی ساخت بالن‌های قابل پرواز در ارتفاعات بالا تمرکز دارد. ولی اخیرا فشارها روی شرکت‌های آلفابت زیاد شده و از آن‌ها خواسته شده تا ثابت کنند تجربیات‌شان در زمینه‌های مختلف روزی به یک کسب‌وکار واقعی تبدیل می‌شود. ممکن است روزی برسد که بالن‌های زیبای آلفابت هم خالی از هوا باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا