حمل و نقل در آینده

شمار بیشتر و بیشتری از مردم در سراسر جهان خود را به شهرها می رسانند با این امید که زندگی با کیفیت بالاتری داشته باشند. این روند موجب شده تا چالشهای بیشتری برای کلانشهرها ایجاد شود که بدون شک مهمترین آنها فضای کمتر برای انبوهی از خودروهاست. مردم به راهکارهای تازه تری برای بهبود سیستم حمل و نقل نیاز دارند. در عین حال لزوم به کارگیری خودروهایی که با معیارهای سفت و سخت زیست محیطی مطابقت داشته باشند اما به خوبی احساس می شود. به همین منظور شرکتهای خودروساز در سراسر جهان همواره تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می دهند. اهمیت این موضوع موجب شده تا شرکتهای مختلفی که شاید در دنیای خودروسازی اسم و رسم چندان زیادی نداشته باشند هم وارد عمل شوند.

شرکت ZF حالا یکی از پیشگامان این عرصه محسوب می شود. مهندسان این شرکت خودروی آزمایشی ساخته اند که در آن تقریبا تمامی استانداردهای مربوط به ساخت یک خودروی دوست دار محیط زیست و البته منطبق با فناورهای پیشرفته و مورد نیاز مردم در نظر گرفته شده است. این خودرو آلاینده کربنی تولید نمی کند، از قدرت مانوردهی بسیار بالایی برخوردار است و همواره در یک ارتباط شبکه ای با راننده و محیط اطراف قرار دارد.

محصول جدید ZF که «خودروی پیشرفته درون شهری» نام دارد مجهز به انبوهی از فناوریهای پیشرفته است تا عملا بتوان آن را نمایشی هیجان انگیز از خودروهایی به شمار آورد که به زودی به عنوان خودروهای هوشمند وارد خیابانهای سراسر جهان می شوند. فناوری پارک هوشمند این خودرو این امکان را به آن می دهد که حتی در محدودترین فضاها هم خود را پارک کند. در واقع این خودرو تنها با یک حرکت خود را در فضایی که تنها اندکی بیش از 4 متر طول دارد پارک می کند حال آنکه برای خودرویی که فاقد این فناوری است، پارک کردن در چنین فضای محدودی با 10 حرکت صورت می گیرد. این قابلیت ارزشمند صرفا به واسطه محور جلوی منحصربفردی است که مهندسان ZF آن را طراحی کرده اند. این بدان معناست که شعاع حرکتی خودرو در حین چرخیدن به دور خود تنها 6.5 متر است اما این شعاع برای موقعی که خبری از این محور منحصربفرد نیست  به 9.5 متر می رسد.

اما در مسیر ساخت نسل جدید خودروهایی که پایه گذار سیستم هوشمند برای حمل و نقل آینده محسوب می شوند به تمامی جوانب اهمیت داده می شود از جمله فناوریهایی که برای بررسی خودروها در آزمونهای تصادف به کار گرفته می شوند. روز به روز استانداردهای مربوط به ضریب ایمنی سرنشینان ارتقا می یابد و به همین دلیل خودروسازان بیش از قبل به سمت استفاده از مواد نو و ساختارهای مؤثر در بدنه محصولاتشان حرکت می کنند. مواد سبک این امکان را به خودروسازان می دهد تا محصولاتی سبکتر تولید کنند که در نتیجه خودروهایی با مصرف سوخت به مراتب کمتر راهی خیابانها می شوند.

کاهش زمان طراحی و شبیه سازی دقیق از دیگر فاکتورهای مؤثر در توسعه صنایع خودروسازی و آماده شدن برای ورود به دنیای هوشمندسازی کامل خودروها به حساب می آید. در حال حاضر بسیاری از خودروسازان پیشرو از سیستمهای اندازه گیری نوری (اپتیکال) به جای روشهای سنتی و مملو از خطا استفاده می کنند. در واقع این فناوریهای غیرتماسی نه تنها در شبیه سازی تصادفات و آزمونهای برخورد کارایی چشمگیری دارند بلکه در محفظه های مخصوص اوضاع جوی متغیر، تونلهای باد و سایر آزمونهای سرسختانه ویژه خودروها به کار گرفته می شوند. خودروسازان سرشناسی نظیر بی ام و، دایمر، پورشه و فولکس واگن از جمله برندهای آلمانی محسوب می شوند که از این فناوریها استفاده چشمگیری می کنند. در این نوع آزمونها، دوربینهای فوق پیشرفته سه بعدی، بخشهای مختلف خودرو و آدمکهای قرار گرفته در آنها را در حین آزمایشهای تصادف تحت کنترل به دقت زیر نظر قرار می دهند تا در ادامه مهندسان به درک درستی از رفتار خودرو در چنین تصادفاتی دست یافته و محصولی به مراتب ایمن تر از قبل طراحی و تولید کنند.

اما اوج هیجان در مقوله خودروهای هوشمند، ارتباط هوشمندانه ای است که آنها با همنوعانشان برقرار می کنند. خودروهایی که در سیستم حمل و نقل سالهای آتی وارد خیابانها می شوند تنها برای خود حرکت نمی کنند بلکه همواره در حال تبادل اطلاعات با سایر خودروهایی هستند که در اطرافشان تردد می کنند. هوش مصنوعی و سیستمهای پیشرفته ارتباطی دو ابزار اساسی در تحقق این چشم انداز محسوب می شوند که هم اکنون محققان زیادی در سراسر دنیا روی آن کار می کنند. گوگل، اپل در کنار غولهای بزرگ خودروسازی از جمله پیشگامان این عرصه به حساب می آیند اما سایر شرکتهای نوپا نیز با ارایه راهکارهای مؤثر، وارد این بازی شده اند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Auto Tech Review فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا