60 درصد GDP جهانی در اختیار 600 شهر

 دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری در یادداشتی کوتاه آورده است:
امروزه سرعت و مقیاس رشد شهری، حیرت‌انگیز است و شهرها در تمامی ابعادشان، به سمت دگردیسی در حال حرکت هستند. رشد خیره‌کننده شهرها، تغییرات جمعیت‌شناختی و تنوع فرهنگی و اقتصادی آنها، حاکی از تغییر وضعیت اساسی شهرها است. در قرنی که به قرن شهرنشینی معروف است، مرکز ثقل شهرنشینی در جهان به سمت جنوب و شرق در حال حرکت است. علی‌رغم مسائلی که شهرها با آن مواجه هستند، شهرها می‎توانند پیشران‌های اقتصاد ملی باشند؛ زیرا تنوع و تراکم آنها، بستر ظهور نوآوری و خلاقیت را فراهم می‎کنند. این امر تنها شامل شهرهای بزرگ نمی‎شود بلکه شهرهای متوسط و کوچک را نیز دربر می‌گیرد. شهرها، واحدهایی کاملاً مشابه یکدیگر نیستند بلکه تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و پیشینه آنها، نقشی که شهرها در فضای سرزمینی ملی دارند و جایگاهی که در نظام شهری جهانی احراز می‎کنند، باعث تفاوت آنها شده است. از این رو، شهرها باید راهکارها و رویکردهای بومی را به‌کار گیرند که متناسب با ظرفیت‎ها و دارایی‏های آنها باشد. بدون شک شهرهای بزرگ مناطق توسعه‎یافته، غول‎های اقتصادی جهان هستند.

امروزه 600 شهر در جهان، حدود 60 درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده‎اند. این شهرها، تنوع و نوآوری را در دستورکار خود قرار داده‌اند و از این طریق اقتصاد شهری را به حرکت در می‎آورند. دیگر شهرها در مناطق مختلف جهان نیز در تکاپو برای یافتن نقش ملی، منطقه‎ای و جهانی هستند. امروزه پایدارترین، سرزنده‎ترین و باکیفیت‎ترین شهرها، شهرهایی هستند که اقتصاد شهری پایدار دارند. چنان‌چه پایداری اقتصادی با پایداری اجتماعی و زیست‌محیطی همراه شود، با شهری موزون، متعادل، زیست‌پذیر، با ساختار و سازمان فضایی متناسب و پایدار مواجه خواهیم شد و این همان آرمانی است که شهرهای فردا باید به آن بیاندیشند و در مسیر آن حرکت کنند.
بر این اساس، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به عنوان یک نهاد علمی- تخصصی پیشرو در بررسی مسائل اقتصادی شهر، به دلیل تبیین معضلات پیش‌روی شهرهای کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل معضلات اقتصاد شهری در کشور و همچنین استفاده از ظرفیت محققان و نخبگان داخلی و خارجی و کاربست تجارب آنها، اقدام به برگزاری دومین همایش بین‎المللی اقتصاد شهری نموده است و تلاش دارد با رویکردی علمی، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران عرصه مدیریت شهری را یاری دهد.

 دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری چهارشنبه 21 تیرماه سال 96 در تهران برگزار خواهد شد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://conference.iuea.ir/ مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا