کاهش 35 درصدی آب سد‌ها

معمولا برای اندازه‌گیری و برنامه‌ریزی مقدار آب در دسترس در هر کشوری یک سال آبی در نظر گرفته می‌شود. در ایران هم مثل بسیاری از کشورها این سال آبی با شروع مهرماه آغاز شده و تا مهر سال بعد ادامه پیدا می‌کند. معمولا در منطقه ما از گذشته دور الگوی بارش منظمی در 6 ماهه نخست سال وجود داشته است. حالا این الگوی مشخص به دلیل تغییر اقلیم و همچنین جابجایی جریان گرم جنب حاره‌ای دستخوش تغییر شده است. بنابراین حالا خبری از توزیع منظم بارش‌ها نیست. اما حداقل در یکی دو سال گذشته شاهد بارش‌هایی در حد نرمال در کشور بوده‌ایم. در سال جاری هم در حالی که برخی حوزه‌های آب‌ریز کشور شاهد بارش‌هایی فراتر از حد نرمال بوده‌اند، در برخی حوزه‌ها بارش‌ها کمتر از نرمال ثبت شده است. اما هنوز 4ماه هم از شروع سال آبی جدید نگذشته است و آن‌طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند، در بهمن ماه شاهد بارش‌های سراسری بسیار مناسبی خواهیم بود. اما وزارت نیرو در ادامه روند چند سال گذشته با اصراری عجیب اقدام به انتشار آمارهای زودهنگام در جهت دامن زدن به آن‌چه بحران آب خوانده می‌شود، است.

به گزارش سیناپرس وبه نقل از خبرگزاری مهر؛ ابتدای سال آبی امسال حدود هفت میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده که حدود ۴.۱ میلیارد مترمکعب کمتر از مدت مشابه پارسال است. وزارت نیرو امروز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی آب در سدهای کشور، اعلام کرد: «به استناد آخرین آمار ثبت شده از وضعیت حوضه‌های اصلی آبریز کشور از ابتدای سال آبی جاری تا چهارشنبه ۲۲ دی ماه امسال، میزان ورودی آب به ۱۶۹ سد کشور هفت میلیارد مترمکعب بوده است». این در حالی است که حجم آب ورودی به ۱۶۹ سد کشور در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. میزان آب ورودی به سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 35 درصد کاهش داشته که بیشترین کاهش ورودی مربوط به حوضه آبریز قره‌قوم و سرخس با ۶۲ درصد بوده است. علاوه بر این، بیشترین ورودی آب مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس بوده که در مجموع ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای این حوضه وارد شده است.

سدهای حوضه آبریز هامون نیز که بیشتر آنها سیلابی هستند و با جریان سیلاب پر می‌شوند، از اول سال آبی تاکنون هیچ ورودی نداشته‌اند. همچنین حجم موجود مخازن سدهای کشور ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب عنوان شده که بیشترین حجم مخازن مربوط به سدهای حوضه آب‌ریز خلیج فارس با ۱۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب و کمترین حجم مخازن متعلق به سدهای حوضه آبریز سرخس با ۳۴۰ میلیون مترمکعب است.

سیناپرس اضافه می‌کند؛ در حالی که آمارهای کلی نشان دهنده کاهش 20 درصدی نزولات جوی نسبت به میانگین بلند مدت است، آنچه امروز از آن به غلط به عنوان بحران آب یاد می‌شود، در حقیقت بحران مدیریت آب در کشور است. این کاهش 20 درصدی نیست که باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی شده است، بلکه سیاست‌های غلط در بخش مدیریت کشاورزی ( نه کشاورزان) و مدیریت آب است که مبنای توسعه و به اصطلاح خودکفایی را بر اساس حداکثر آب موجود در نظر گرفته‌اند و نه حداقل در حالی که در کتاب‌های مقدماتی مدیریت آب هم به کرات از برنامه‌ریزی بر مبنای حداقل آب موجود به عنوان یکی از اصول اساسی مدیریت آب یاد می‌شود که متاسفانه در کشور ما نادیده گرفته شده است. بنابراین برای قضاوت در مورد مسائلی همچون خشکسالی و بحران باید در دراز مدت قضاوت کرد و نه بر اساس آمار‌های چهار ماهه.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا