راه‌اندازی لابراتوار جدید برای تولید سوخت زیستی از جلبک

 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این پروژه که Algae DISCOVR Project نام دارد با سرمایه اولیه 6 میلیون دلار آغاز شده است. هدف اصلی این پروژه شناسایی روش های جدید به‌منظور کاهش هزینه و زمان موردنیاز برای تجاری‌سازی تولید سوخت با استفاده از جلبک‌های مورد بررسی در آزمایشگاه است.

محققان امیدوارند در پایان یک دوره آزمایشی سه ساله بتوانند از بین 30 گونه جلبک که کاندیدای تولید سوخت زیستی شده‌اند، 4 گونه را برای مراحل بعدی کار انتخاب کنند.
استفاده از جلبک‌ها برای تولید سوخت زیستی، فناوری جدیدی است که امید زیادی به موفقیت آن وجود دارد، اما روش‌های کنونی تولید سوخت از جلبک بسیار پرهزینه هستند و کاربرد آن را محدود می‌کنند. هزینه تولید سوخت از جلبک تا حد زیادی به نرخ رشد جلبک‌ها بستگی دارد. هدف محققان از راه‌اندازی پروژه Algae DISCOVR Project شناسایی مناسب‌ترین گونه‌ها با بالاترین نرخ رشد و بیشتری بازدهی برای تولید سوخت زیستی است.
در طول این پروژه ابتدا 30 گونه منتخب از جلبک‌ها مورد بررسی قرار گرفته و میزان چربی، پروتئین و کربوهیدارت موجود در آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. همچنین میزان مقاومت این گونه‌ها در برابر باکتری‌ها و سایر آفات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در مرحله دوم میزان توده زیستی تولید شده توسط گونه‌های مختلف جلبک‌ها مقایسه شده و نیمی از گونه‌ها که توده زیستی بیشتری تولید می‌کنند، انتخاب می‌شوند. سپس این گونه‌های منتخب در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا گونه‌هایی که چربی بیشتری تولید می‌کنند یا با سرعت بیشتری رشد می‌کنند از سایرین تفکیک شوند.
در مرحله بعد، گونه‌های انتخاب شده به‌طور وسیع در حوضچه‌هایی در آریزونا کشت می‌شوند تا میزان رشد و سایر خصوصیات‌ آن‌ها در فضای آزاد با محیط آزمایشگاه مقایسه شود. محصول به دست آمده از این مرحله مجددا مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد تا نحوه و سرعت رشد این گونه‌ها در شرایط مختلف دمایی و نوری مشخص شود.
در نهایت اطلاعات حاصل از این تحقیقات مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار می‌گیرد تا مناسب‌ترین گونه‌های جلبک برای تولید سوخت زیستی شناسایی شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا