راکت فالکون 9 روی اقیانوس آرام فرود آمد

 به گزارش ایرنا از اسپیس، علاوه بر این تاکنون دو راکت Falcon 9 نیز با موفقیت روی سطح خشکی فرود آمده‌اند و در مجموع شمار راکت‌هایی که پس از پرتاب به فضا به سلامت به زمین بازگشتند، به عدد هفت رسید.

در اصل قرار بود SpaceX در سال 2016 میلادی یکی از راکت‌های خود را پس از فرود موفقیت آمیز در زمین، مجددا به فضا پرتاب کند. برای این منظور راکتی که در ماه آوریل محموله‌ای را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده بود، انتخاب شد. قرار بود آن راکت، یک ماهواره متعلق به شرکت SES واقع در لوگزامبورگ را به مدار زمین ببرد، اما انفجار سکوی پرتاب SpaceX در سال گذشته، موجب به تعویق افتادن این برنامه شد. در پی حادثه انفجار، جندین ماه تحقیقات و بازرسی انجام گرفت و با وجود کشف علت انفجار، هنوز زمان از سرگیری این برنامه مشخص نیست.
هدف نهایی SpaceX از بازگرداندن راکت‌ها به زمین، استفاده مجدد از آن‌ها و کاهش هزینه‌های دسترسی به فضا است. معمولا راکت‌ها پس از یک بار پرتاب و انجام ماموریت خود، در فضا باقی می‌مانند و بنابراین برای اجرای هر ماموریت فضایی باید از یک راکت جدید استفاده شود. اما اگر بتوان پس از پرتاب به فضا بخش عمده‌ای از ساختار یک راکت را حفظ کرد و آن را سلامت به زمین بازگرداند، به میزان چشمگیری در هزینه‌های ساخت راکت صرفه‌جویی می‌شود. با این وجود قابلیت بازیابی راکت‌ها وقتی سوددهی دارد که بتوان آن‌ها را به دفعات مورد استفاده قرارداد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا