۶۰درصد کاربریهای فضایی در ایران مغفول مانده است

منوچهر منطقی، در جلسه امضای اساسنامه موسسه مشترک پژوهشی توسعه علوم فناوری و کاربردی فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، بیان کرد: ۶۰ درصد کاربری های فضایی که در دنیا توسعه یافته است در ایران مغفول مانده که امیدواریم با تشکیل این موسسه مشترک، کاربری‌های مغفول مانده اجرایی شود.

وی افزود: دانشگاه تهران بالاترین توانمندی و توانایی را دارد که به مرکز ملی فضایی در حوزه توسعه کاربری های فضایی کمک کند زیرا هم نیروهای متخصص و تحصیل کردگان خوبی دارد و هم دانشکده های تخصصی زیادی در این زمینه در دانشگاه فعال هستند.

به گفته منطقی، با هدف توسعه فناوری فضا در کشور تفاهم‌نامه همکاری فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران منعقد شد که امضای اساسنامه آن صورت پذیرفت و امیدواریم به زودی فعالیت این موسسه آغاز شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ماموریت مرکز ملی فضایی ایران هماهنگی و سیاست گذاری بین تمام نهادهای مربوط به فضا در کشور است، این تفاهم‌نامه نیز در همین جهت و برای مشارکت بیشتر دانشگاه تهران در حوزه فضایی تدوین شده است.

وی افزود: تقریبا همه دانشگاه ها در حوزه فضایی ورود کرده اند و فقط دانشگاه تهران است که با وجود داشتن پتانسیل بالا از نظر امکانات و نیروی انسانی هنوز چندان وارد فعالیت های فضایی نشده است که امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه مشارکت دانشگاه تهران در این حوزه افزایش یابد.

به گفته منطقی، مرکز ملی فضایی در این تفاهم‌نامه به دنبال این است که یک پروژه بنیادی و بزرگ در حوزه فضایی را بین نهادهای مرتبط فضایی و دانشگاه تهران اجرایی کرده که تشکیل موسسه پژوهشی کاربردی مشترک می تواند بسیاری از نیازهای کاربردهای حوزه فضایی کشور را مرتفع کند.

 رئیس مرکز ملی فضایی ایران تصریح کرد: در صورت تشکیل موسسه پژوهشی مشترک فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، این دانشگاه تبدیل به مرجعی برای فعالیت های فضایی می شود؛ زیرا این دانشگاه بسیار جامع بوده و می تواند بسیاری از علوم و فناوریهای حوزه فضایی کشور را پوشش دهد.

منطقی با اشاره به اینکه برخلاف تصورات موجود، کاربری های فضایی تنها به کاربری های تخصصی محدود نمی شود، گفت: کاربری های عمومی فضایی را نباید نادیده گرفت و باید از امکانات فضایی در حوزه های عمومی مانند اورژانس، محیط زیست، پلیس، خدمات فنی و پژوهشی نیز استفاده کنیم و کاربردهای حوزه فضایی را گسترده تر کنیم.

وی اظهار کرد: معاونت علمی برای تامین منابع مالی تشکیل این موسسه و کارهای اجرایی آن آماده همکاری است و در این زمینه مشکلی نداریم.

برای ساخت قطعات فضایی از توانمندی دانشگاه ها استفاده کنیم

سید مجتبی رضوی معاون مرکز ملی فضایی نیز در این جلسه، گفت: این موسسه مشترک فضایی می تواند یک ایستگاه زمینی برای دریافت داده ها باشد و بعد این داده ها در بخش های مختلف دانشگاه با توجه به تخصصی که هست ارائه شود.

وی تصریح کرد: این موسسه زنجیره رابط بین دولت و صنعت خواهد بود و داده های مورد نیاز در حوزه کاربری های فضایی را ارائه خواهد کرد تا مورد استفاده کاربران بخش های مختلف قرار گیرد.

به گفته رضوی، در کنار تولید ماهواره و ماهواره بر توافقاتی نیز در حوزه ساخت قطعات نیز در کشور وجود دارد که می توانیم برای آن کار از توانایی دانشگاه های مختلف بهره ببریم تا دیگر نیاز به واردات در این حوزه نداشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا