این روبات همراه شما در فروشگاه هوشمند است

در عصر حاضر دنیای مجازی و فروشگاههای آنلاین رقیب اصلی فروشگاههای خرده فروشی در سراسر جهان محسوب می شوند. حالا برای آنکه این فروشگاهها بتوانند همچون گذشته مشتریانشان را حفظ کرده و فروش پررونقی داشته باشند محکوم به بهره گیری از فناوریهای نوینی هستند که نه تنها فرآیند فروش را ساده می کنند بلکه برای مشتریان نیز خوشایند باشند. از روباتها گرفته تا آینه های تعاملی و انبوهی از قفسه های فروشگاهی که مجهز به حسگر هستند از جمله ابزارهای جذابی به شمار می آیند که اداره کنندگان فروشگاههای خرده فروشی در سراسر جهان به تدریج به آنها مجهز می شوند. اما واقعا هدف از به کارگیری یک روبات یا تعبیه حسگرهای فوق پیشرفته در قفسه های یک فروشگاه بزرگ چیست؟ قطعا هدف یک چیز بیشتر نیست و آن خارج کردن مشتریان از دنیای اینترنت و کشاندن دوباره آنها به سمت فروشگاهها و خرید مستقیم. این تنها ظاهر داستان است. در باطن حتی تلاش بر این است که مردم مدت زمان بیشتری را نسبت به گذشته صرف خرید از فروشگاهها کنند.

برندها و شرکتهای مطرح در دنیای فناوری برای تحقق این هدف وارد عمل شده و نقش یک پیشگام را ایفا می کنند. به عنوان مثال آمازون دست به ابتکارجالب توجهی زده است. فروشگاه جدید این شرکت که مایحتاج روزانه خانواده های از جمله انواع مواد غذایی را ارایه می کند به زودی در سیاتل افتتاح می شود. البته این یک فروشگاه معمولی نیست. مشتریانی که وارد این فروشگاه فوق مدرن می شوند زمانی برای بررسی چیزی که می خرند صرف نمی کنند. در واقع این حسگرها هستند که مشتریان را همراهی می کنند تا اجناس مختلف یا سر از چرخ خرید درآورند یا بدون فوق وقت به سر جایشان بازگردانده شوند.

موفقیتی که پیش بینی می شود توسط آمازون در این فروشگاه تجربه شود سایر شرکتها را نیز بر آن داشته که خود را وارد این بازی هیجان انگیز کنند. نسل پیشرفته ای از روباتها که ظاهری خوشایند و خوشرو دارند در چنین فروشگاههای به کار گرفته می شوند. آنها مشتریان را همراهی می کنند تا خریدی باکیفیت و با بازده زمانی بالا را تجربه کنند. آنها همچون یک دستیار یا همراه، مشتریان را همراهی می کنند. البته این تازه آغاز یک داستان جذاب است. این روباتها و اپلیکیشنهای مختلفی که در آنها تعبیه شده این امکان را به مشتریان می دهند که مثلا رنگ کاغذ دیواری مورد نظرشان را پیش از خریداری در جایی که قصد نصب آن را دارند مشاهده کرده و سپس اقدام به خرید کنند. همچنین مشتری می تواند تن پوش شلوار مورد نظرش را پیش از خریداری، توسط اپلیکیشنی مخصوص مشاهده کند. او در واقع می تواند خود را در همان شلوار جین، بدون آنکه آن را بپوشد ببیند. بسیاری از این فناوریهای در جریان برگزاری نمایشگاه تجهیزات الکترونیک مصرفی CES در لاس وگاس به نمایش عموم گذاشته شد.

در بحث ورود فناوریهای جدید به دنیای خرید یک واقعیت مثل روز روشن است: این دسته از فناوریها فاصله چندانی با مشتریان فروشگاهها ندارند. به همین دلیل باید به سهولت استفاده از آنها و موضوع صرفه جویی در زمان توجه کرد. در حال حاضر سهم قابل توجهی از مشتریان ترجیح می دهند خرید خود را از دنیای مجازی و به طور آنلاین انجام دهند و اگر قرار باشد آنها را از دنیای اینترنت خارج کرده و دوباره راهی فروشگاهها کنیم باید در استفاده از فناوریهایی نظیر روباتهای همراه در فروشگاه موفق عمل کنیم.

کارشناسان معتقدند 5 فناوری شاخص به تدریج وارد دنیای خرید مستقیم از فروشگاهها می شوند که قفسه های هوشمند یکی از آنها هستند. آنها را می توان شاخص ترین فناوری در ترغیب مشتریان برای خرید محصولی خاص در نظر گرفت که با نمایش هوشمندانه قیمت و تخفیفهای احتمالی، مشتری را تحت تأثیر قرار می دهند و این دقیقا مشابه همان فرآیندی است که فروشگاههای آنلاین در تحریک مشتریان به خرید انجام می دهند. روباتها ابزار دیگری هستند که شرکتهایی همچون آمازون مدتهاست از آنها در فرآیند بسته بندی و ارسال بسته ها استفاده می کنند. اما حالا صحبت از رویارویی آنها با مشتریان در فروشگاههاست و این همکاری کاری است که شرکتی در آمریکا به طور آزمایشی آغاز کرده است. آینه های تعاملی عمدتا در فروشگاههای البسه به کار گرفته می شوند و به مشتری در خرید لباس و کفش کمک می کنند. از این طریق مشتری دید 360 درجه ای نسبت به لباسی که قصد خریدش را دارد پیدا می کند. اما اوج هیجان در واقعیت مجازی است، جایی که مشتری می تواند آپارتمان خود را در پرده یا مبلمانی که هنوز نخریده تصور کند. و در نهایت دستگاههای هوشمندی که خریدار تنها باید کالای مورد را نزدیک آن ببرد و تمام، با کسر پول از حساب مشتری خرید انجام شد!

برای دسترسی به جدیدترین شماره TechLifeNews فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا