توسعه «ساختمان‌های سبز» چگونه امکان پذیر میشود؟

برنامه‌ریزی برای بالا بردن استانداردهای محیط‌زیست در کلان‌شهرها، یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین معضلات پژوهشگران در سال‌های اخیر بوده و به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار به حساب می آید.

یکی از راهکارهای ارائه شده به منظور ارتقای کیفیت محیط‌زیست در محدوده‌های شهری، انجام معماری و ساختمان‌سازی به شکلی همگام با محیط‌زیست است. این ایده، علاوهبر کارکرد اقتصادی در صرفه‌جویی منابع انرژی، دارای تأثیرات محیط‌زیستی مطلوبی نیز می‌باشد.

در این رابطه پژوهشی به انجام رسیده که در آن سعی شده با استفاده از تحلیل موسوم به «SWOT»، موقعیت استراتژیک توسعه ساختمان‌سازی همگام با محیط‌زیست و ایجاد ساختمان‌های سبز در شهرداری تهران مشخص گردد.

یکی از راهکارهای ارائه شده به منظور ارتقای کیفیت محیط‌زیست در محدوده‌های شهری، انجام معماری و ساختمان‌سازی به شکلی همگام با محیط‌زیست است.

نتایج بهدست آمده از این تحقیق، که توسط پژوهشگرانی از دانشکده محیط‌زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران اجرا شده، نشان می دهد که موقعیت استراتژیک در رابطه با توسعه ساختمان‌سازی همگام با محیط‌زیست در سطح منطقه یک شهرداری تهران، محافظه‌کارانه می‌باشد.

این محققین با توجه به نتایج حاصله و با استفاده از فرصت‌های پیش‌رو، چند استراتژی مختلف را به منظور از بین بردن ضعف‌های موجود در زمینه توسعه ساختمان های سبز را پیشنهاد داده اند.

بر این اساس و طبق بیان مجریان این پژوهش، مهم‌ترین استراتژی‌های مدیریتی برای توسعه ساختمان‌سازی همگام با محیط‌زیست، جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی از نهادهای فعال محیط‌زیست به منظور کاهش هزینه‌های اولیه، تشویق افراد سرمایه‌دار به منظور بالا بردن تمایل عموم افراد جامعه به سرمایه‌گذاری و همچنین الزام به احداث ساختمان‌های سبز از سوی نهادهای سرمایه‌دار دولتی نظیر بانک‌ها به منظور تحریک جامعه می‌باشند.

گفتنی است یافته های مطالعه فوق، در آخرین شماره از فصلنامه «اقتصاد و مدیریت شهری» وابسته به انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر گردیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: محمدپور زرندی، ح. و همکاران. 1395. تدوین راهبردهای مدیریتی برای توسعه ساختمان‌های سبز (مطالعه موردی: منطقه ۱ شهرداری تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 4(16): 86-71.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا