نگاهی به حمایت پروژه های علوم شناختی دردانشگاه ها

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور نظارت بر پیشرفت مستمر و ارتباط مستقیم با مجری طرح، بازدیدهایی را به صورت دوره ای از پروژه های تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در مراکز علمی و دانشگاه های سراسر کشور انجام می دهد. در این بازدیدها، کارشناسان بخش پژوهشی ستاد با اطلاع از وضعیت فعلی طرح، به تسریع روند پیشرفت آن و رفع نیازمندی های مجری در راستای انجام طرح کمک می کنند.

طرح تاثیر تغییر برجستگی های دیداری چهره در بهبود برقراری تماس چشمی در کودکان اتیستیک
در این راستا، کارشناسان بخش پژوهش ستاد بازدیدی از آزمایشگاه 'ردیاب چشمی' در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی داشتند که حوزه تخصصی این آزمایشگاه سنجش توجه بینایی در زمینه علوم شناختی است و تاکنون برای پیشبرد طرح 'تاثیر تغییر برجستگی های دیداری چهره در بهبود برقراری تماس چشمی در کودکان اتیستیک' از حمایت ستاد استفاده کرده است. در حال حاضر تعداد 2 دانشجوی دکترا و 4 دانشجوی کارشناسی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند.
از جمله زمینه های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه بررسی حرکات چشم در آزمون های مرتبط با سنجش میزان توجه در حوزه های علوم شناختی و نورومارکتینگ بازاریابی عصبی است.

استخراج سیگنال از سلول های نورونی با استفاده از میکرو- نانو پروب ها
همچنین،کارشناسان ستاد بازدیدی از آزمایشگاه نانو بایو الکترونیک در دانشگاه تهران به عمل آوردند که این آزمایشگاه نیز در حوزه بررسی ویژگی های الکتریکی سلول های زنده و استفاده از سنسورهای بیوالکتریک برای تشخیص بیماری ها تحقیق می کند و تاکنون برای پیشبرد طرح 'استخراج سیگنال از سلول های نورونی با استفاده از میکرو/نانو پروب ها' از حمایت ستاد استفاده کرده است.
در حال حاضر تعداد 8 دانشجوی دکترا و 15 دانشجوی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند. در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای پروبینگ سنسورهای زنده و ساخت سنسورهای پایش فعالیت های حیاتی سلول های زنده با پروبینگ خواص دی الکتریک آن ها، فراهم شده است. از جمله زمینه های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه دانش ساخت سنسورهای میکروالکترودی، ثبت های خارج سلولی و دانش پردازش انواع سیگنال های الکتریکی سلول های زنده است.

مدل سازی و پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز
در ادامه کارشناسان بخش پژوهش ستاد بازدیدی از آزمایشگاه 'طراحی، درستی سنجی، و عیب یابی سیستم های نهفته' در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز داشتند که در حوزه تخصصیِ درستی سنجی و عیب یابی سیستم های دیجیتال، طراحی سیستم های نهفته و شتاب دهنده های سخت افزاری، اتوماتیک سازی طراحی دیجیتال، و امنیت سخت-افزار فعالیت می کند و تاکنون برای پیشبرد طرح 'مدل سازی و پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز' از حمایت ستاد استفاده کرده است.
در حال حاضر تعداد 6 دانشجوی دکترا و 8 دانشجوی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه (تحت راهنمایی آقای دکتر علیزاده) مشغول به فعالیت هستند. در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای شبیه سازی، پیاده سازی و شتاب دهی شبکه های عصبی در حال توسعه است.