معرفی 7 رقم پرمحصول و زودبازده برنج به بازار تا سه سال آینده

 علی محدثی که دی ماه امسال در اولین جشنواره ملی کشاورزی ایران با محوریت 'کشاورزی دانش بنیان؛ رکن اقتصاد مقاومتی' و سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی به عنوان پژوهشگر نمونه ملی انتخاب و معرفی شد، نتایج تحقیقات خود را در گفت و گو با  ایرنا بیان کرد.

پژوهشگر ایستگاه تحقیقات برنج چپرسر تنکابن امروز شنبه اظهار داشت: از سال 1368 مشغول به کار شدم و از آن موقع تاکنون دو رگه گیری بین دو رقم برنج انجام دادیم و پس از 14 سال، رقمی را با نام 'شیرودی' معرفی کردیم که این رقم توانسته در این چندسال، بیشترین عملکرد را در اراضی شالیزاری به خودش اختصاص دهد به طوریکه 6 سال پیاپی (از سال 1390 تا 1395) ، کشاورز نمونه کشوری با تولید بیش از 12 تن برنج در هکتار از این رقم، معرفی می شود.
وی افزود: رقم های محلی ما حداکثر 4 تن عملکرد دارند درحالیکه رقم اصلاح شده پرمحصول شیرودی، میزان تولید را به حداکثر سه برابر افزایش داده است و در 6 سال اخیر تمامی نمونه های ملی تولید کننده برنج در کشور، با برنج رقم شیرودی رکورد تولید را از آن خود کردند.
محدثی خاطرنشان کرد: در این فعالیت تحقیقاتی برای رسیدن به رقم شیرودی، کار اصلاحی و دو رگه گیری بین دو رقم دیلمانی و خزر که والدین آن هستند صورت گرفت.
وی کیفیت مطلوب پخت، مقاومت در برابر بیماری بلاست و شیت بلایت، تحمل نسبت به آفت کرم ساقه خوار و برگ خوار و پایداری عملکرد بالا را از ویژگی های رقم شیرودی و از دلایل بازارپسندی آن عنوان کرد.
این پژوهشگر برتر که در آستانه بازنشستگی است، ادامه داد: حدود 7 رقم پرمحصول دیگر در دست معرفی دارم که همه آنها در آزمایشگاه هستند و در دو سه سال آینده معرفی می شود.
وی درباره ویژگی های این رقم های جدید برنج توضیح داد: این رقم ها علاوه بر اینکه محصول بیشتری دارند، 15 روز زودرس تر از شیرودی هستند به طوریکه رقم شیرودی حدود 105 تا 106 روز به ثمر می رسد ولی اینها 90 روزه هستند.
محدثی درباره میزان عملکرد این ارقام پرمحصول نیز گفت: برای رقم شیرودی، کشاورز نمونه موفق به برداشت بیش از 12 تن در هکتار شده است ولی متوسط کشوری عملکرد رقم شیرودی، هفت و نیم تن در هکتار است و همه این رقم های جدید نیز متوسط عملکردی بیش از هفت و نیم تن در هکتار محصول خواهند داشت.
به گفته وی، یکی از ارقام جدید پرمحصول و زودبازده برنج به نام 'دماوند' تا پایان امسال معرفی خواهد شد.
این پژوهشگر کشاورزی درباره روش های آبیاری بهینه برنج نیز گفت: برای مصرف آب نیز روش های خاصی از جمله دوره متناوب را به کار می بریم به گونه ای که آب را در طول دوره کشت، قطع و مجددا وصل می کنیم تا آب کمتری مصرف شود.
از دیگر فعالیت های علمی و تحقیقاتی محدثی می توان به چاپ 51 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخل کشور، 5 مقاله آی اس آی، ارائه 49 مقاله در همایش ها و کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، ترجمه یک عنوان کتاب، انتشار بیش از 70 گزارش نهایی به عنوان مجری و کسب عنوان پژوهشگر برتر استان مازندران در سال 91 اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا