مسابقات دهگانه خورشیدی

 برنده این مسابقه تیمی است که قدرت خرید، جاذبه مصرف کننده، و برتری در طراحی را با تولید بهینه انرژی در هم آمیزد. اولین مسابقه دهگانه خورشیدی در سال ۲۰۰۲ برگزار شد. این مسابقه از آن هنگام تا کنون هر دوسال یکبار در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱و ۲۰۱۳برگزار شده است. این مسابقه برای عموم آزاد است؛ در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.  شرکت در آن رایگان است، پس این مسابقه برای بازدیدکنندگان این امکان را فراهم می‌کند تا در خانه‌های فوق کارآمد گردش کنند، و ایده‌ها را برای استفاده در خانه‌های خود جمع‌آوری نموده، و بیاموزند که چگونه ویژگی‌های صرفه جویی در انرژی می‌تواند به کاهش قبض‌های نیرو کمک کند.

این مسابقه توسط سازمان انرژی ایالات متحده پیشنهاد شد و آزمایشگاه انرژی تجدیدپذیر ملی (NREL) آن را سازماندهی کرد. همچنین یک مسابقه دهگانه خورشیدی در اروپا برگزار می‌شود؛ که طی توافق نامه‌ای بین اسپانیا و ایالات متحده در سال ۲۰۰۷برقرار شد. مسابقه دهگانه خورشیدی چین با امضای تفاهم نامه‌ای بین سازمان انرژی ایالات متحده، سازمان انرژی ملی چین، دانشگاه پکن، و شرکت مصالح کاربردی در ۲۰ژانویه ۲۰۱۱ بنا نهاده شد. اولین مسابقه دهگانه خورشیدی چین در سال ۲۰۱۳برگزار خواهد شد. اولین مسابقه خورشیدی در چین در سال۲۰۱۳ بود.

مسابقه افتتاحیه برای عموم از ۱۹سپتامبر تا ۶اکتبر ۲۰۰۲بازگشایی شد. چهارده تیم از سرتاسر ایالات متحده، از جمله پورتوریکو، در نخستین مسابقه دهگانه خورشیدی در تفریحگاه ملی در واشنگتن با یکدیگر رقابت کردند. در پایان این رویداد، دانشگاه کلورادو جایگاه اول را در میان تمام تیم‌ها کسب کرد. دومین مسابقه دهگانه خورشیدی در تفرجگاه ملی از ۶–۱۶اکتبر ۲۰۰۵برگزار گردید.

هجده تیم از ایالات متحده، کانادا، و اسپانیا خانه‌های دارای نیروی خورشیدی را برای مسابقه طراحی نموده و ساختند. دانشگاه کلورادو از عنوان قهرمانی خود با موفقیت دفاع کرد. . سومین مسابقه دهگانه خورشیدی در تفرجگاه ملی از ۱۲–۲۰اکتبر ۲۰۰۷برگزار شد. بیست تیم از ایالات متحده، کانادا، اسپانیا و آلمان در سومین دهگانه خورشیدی با یکدیگر به رقابت پرداختند. دانشگاه فنی دارمشتات (تیم آلمان) به صدر جدول این مبارزه رقابتی صعود کرده و به مقام قهرمانی رسید. چهارمین دهگانه خورشیدی در تفرجگاه ملی از ۸–۱۸ اکتبر ۲۰۰۹، بیست تیم از کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده، کانادا، آلمان و اسپانیا در سال ۲۰۰۹ با یکدیگر به رقابت پرداختند. تیم آلمان یکبار دیگر برنده این مسابقات شد. پنجمین دهگانه خورشیدی از ۲–۲۳ اکتبر ۲۰۱۱، با نوزده تیم از ایالات متحده، چین، نیوزیلند، بلژیک، و کانادا به وقوع پیوست. این رویداد در پارک پوتومارک غربی در واشنگتن، در کنار رودخانه پوتومارک، در کنار یادبودهای فرانکلین دلانو رزولت و تایدلبیسین، در امتداد جاده بین یادبودهای جفرسن و لینکولن برگزار شد. دانشگاه مریلند برنده نهایی این رقابت بود.

 ششمین دهگانه خورشیدی از ۳–۱۳ اکتبر ۲۰۱۳,اولین مسابقات خورشیدی بود که در خارج از ایالات متحده صورت می‌گرفت در در پارک بزرگ شهر آرنج در آروین در کالیفرنیا ,دانشگاه صنعتی وین (تیم استرالیا). هفتمین مسابقات خورشیدی در کلمبیا برگزار شد٬و تمرکز آن روی خانه‌های خورشیدی بود. موزه ملی ساختمان برای تأکید بر «انرژی تجدیدپذیر، مقرون به صرفه گی، و سیستم‌های صلاحیت دار زیست محیطی» و نقش آن در حصول نسل جدیدی از مهندسین ساخت محیط زیست، دریافت کرد.

مسابقه ۱: معماری

تیم‌ها باید طراحی و ساخت خانه‌های با عملکرد بالا، جذابیتی که فناوری خورشیدی و مقرون بصرفگی را به صورت یکپارچه در یک طرح ادغام می‌کنند، انجام دهند. هیئت داورانی متشکل از معماران حرفه‌ای اسناد ساختمان سازی و خانه‌های ساخته شده نهایی تیم را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها سه عامل مهم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند: اجزای معماری، طرح کلی، و الهام بخشی.

مسابقه ۲: جذابیت بازاری

برای مسابقه جذابیت بازاری، تیم‌ها خانه‌های خود را برای بازار بخصوصی که انتخاب می‌کنند، می‌سازند. سپس، از تیم‌ها خواسته می‌شود تا پتانسیل خانه‌های خود برای حفظ هزینه‌های قابل تقبل در آن بازار را نشان دهند. هیئت داوری از مهندسین صنعت خانه سازی به ارزیابی چگونگی تناسب هر خانه برای زندگی روزمره می‌پردازد؛ و تعیین می‌کند که آیا اسناد ساختمان سازی پیمانکار را برای ساخت خانه‌های مورد نظر قادر می‌سازد، و نیز ارزیابی می‌کنند که آیا آن خانه در بازار هدف برای یک خریدار بالقوه از ارزش مناسبی برخوردار است یا خیر.

مسابقه ۳: مهندسی

خانه‌های دهگانه خورشیدی از شگفتی‌های مهندسی مدرن هستند، و این مسابقه «ساخت زیربنایی آن را کنترل می‌کند». هیأتی از مهندسین حرفه‌ای هر خانه را برای عملکرد، کارایی، نوآوری، و اطمینان آن ارزیابی می‌کنند.

مسابقه ۴: وسائل ارتباطی

تیم‌های دهگانه خورشیدی برای ایجاد ارتباط در ابعاد فنی خانه‌های خود، و نیز تجربیاتشان، برای گروه وسیعی از مخاطبان از طریق وب سایت‌ها و نمایش خانه‌های خود در تفرجگاه ملی یکدیگر را به چالش می‌کشند. مسابقه وسائل ارتباطی به تیم‌ها بر اساس موفقیت آن‌ها در ارسال پیام‌های جدا و مداوم و تصاویری که نشان دهنده دید، پردازش و نتایج پروژه هر تیم باشد، امتیاز می‌دهد. هیئت ایجاد وب سایت و کارشناسان روابط عمومی وب سایت‌های تیم، برنامه‌های ارتباطاتی، و تورهای گردشگری راهنمای دانشجویان در خانه را برای تأثیر آن ارزیابی خواهند نمود.

مسابقه ۵: قدرت خرید

مسابقه جدید قدرت خرید برای سازمان انرژی دهگانه خورشیدی ۲۰۱۱، تیم‌ها را به طراحی و ساخت خانه‌های ارزان ادغام شده از روش ساختمان سازی مقرون بصرفه و وسائل دارای سیستم‌های انرژی تجدید پذیر، تشویق می‌کند. یک ارزیاب حرفه‌ای هزینه ساخت هر خانه را مشخص می‌سازد. تیم‌ها می‌توانند حداکثر ۱۰۰ امتیاز را برای حصول هزینه ساختمان سازی مورد نظر ۲۵۰۰۰۰$ یا کمتر، بدست آورند. نمودار امتیازدهی لغزشی با هزینه ساخت و ساز محاسبه شده خانه‌ها بین ۲۵۰۰۰۱$ تا ۶۰۰۰$ بکار خواهد رفت. برای خانه‌هایی که دارای قیمت محاسبه شده‌ای با ارزش بیش از ۶۰۰۰۰۰$ داشته باشند، امتیاز صفر لحاظ خواهد شد.

مسابقه ۶: منطقه آسایش

تیم‌های رقابت کننده در دهگانه خورشیدی خانه‌های خود را برای برقراری شرایط زیست محیطی ثابت و یکپارچه داخلی طراحی می‌کنند. در طول رقابت، امتیاز کامل را برای حفظ دمای اندک و دامنه تغییرات نسبی رطوبت در داخل خانه‌ها کسب می‌نمایند.

مسابقه ۷: آب گرم

این مسابقه نشان می‌دهد که یک خانهٔ دارای نیروی خورشیدی می‌تواند تمام انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب برای مصارف خانگی را تأمین کند. تیم‌ها در این مسابقه با توجه به تکمیل موفقیت آمیز کشش‌های آب گرم روزانه امتیاز می‌گیرند.

مسابقه ۸: لوازم برقی

مسابقه لوازم برقی برای تقلید کاربرد لوازم برقی و سازگاری در خانه قشر متوسط آمریکایی به منظور مصرف کمتر انرژی طراحی می‌شود. امتیازات برای سرد نگاه داشتن و خنک کردن غذاها، رختشوی خانه شستن و خشک کردن، و کار با ماشین ظرف شوئی بدست می‌آیند.

مسابقه ۹: سرگرمی‌های خانگی

مسابقه سرگرمی‌های خانگی نشان می‌دهد توزیع انرژی در خانه‌هایی که انرژی آن‌ها فقط از نور خورشید تأمین می‌شود، می‌تواند از عملکرد خانه‌های ابتدایی بیشتر باشد، طراحی گردیده است. هم چنین آن‌ها می‌توانند یک مجموعه آرام همراه با نیرویی برای لوازم الکترونیکی، برقی، و وسائل رفاهی مدرن مورد علاقه ما را فراهم نمایند. این مسابقه می‌سنجد که آیا این خانه دارای همه آن چیزی هست که یک خانه می‌تواند داشته باشد یا نه. آیا این خانه می‌تواند لذت زندگی، مانند سهیم شدن غذا با دوستان و خانواده، تماشای تلویزیون، یا جستجو در اینترنت را فراهم آورد؟

مسابقه ۱۰: تعادل انرژی

این مسابقه نشان می‌دهد که خورشید می‌تواند انرژی لازم برای تمام نیازهای انرژی روزانه یک خانه کوچک را تأمین نماید. برای این مسابقه، هر خانه با یک شبکه کنتور، یک وسیله اندازه‌گیری که انرژی تولید و مصرف یک خانه را در طول رقابت اندازه می‌گیرد، تجهیز می‌شود. هر تیم امتیاز کامل را برای تولید حداقل انرژی مورد نیاز یک خانه کسب می‌کند.

 

 

منبع»ویکی پدیا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا