روز تالاب میانکاله

تالاب بین المللی میانکاله در استان مازندران در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان بهشهر واقع شده است. این تالاب یکی از زیستگاه های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است،

این پناهگاه بازمانده تیپ اراضی مشجر ساحلی در ساحل دریای خزر است و به علت دارا بودن موقعیت ویژه و منحصر به فرد اکولوژیکی و وجود خلیج گرگان، به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین در کنوانسیون رامسر شناخته شده است .

این منطقه علاوه بر پناهگاه حیات وحش میانکاله شامل بخش آبی به نام خلیج گرگان (تالاب میانکاله) و محیط خشکی به نام شبه جزیره میانکاله با وسعت ۶۸۸۸۰ هکتار در ،شمال شهرستان بهشهر واقع شده است.

سازمان یونسکو برای این منطقه شناسنامه ویژه تهیه، مشخصات آن را به صورت کامل تشریح کرده و محلی به شمار آورده که باید برای انجام کارهای علمی و پژوهشی به دقت مورد حفاظت قرار گیرد. این شبه جزیره نام خود را از دو کاله (طرفین شمالی و جنوبی) گرفته است و محصول فرآیند مرفولوژیکی جریان دائمی آب دریای خزر است.

پناهگاه حیات وحش میانکاله در ابتدا از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده و پس از آن با توجه به ویژگیهای بوم شناختی و اهمیت به عنوان رویشگاه و زیستگاه تعداد بیشماری از گونه های در معرض خطر و به ویژه پرندگان مهاجر آبزی و همچنین استفاده علمی و آموزشی به پناهگاه حیات وحش ارتقاء و متعاقب آن در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست سپهر به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو انتخاب گردید. این منطقه و تالابهای همجوار آن با مساحت یکصدهزار هکتار از تالابهای کنوانسیون رامسر و از جمله مهمترین آنها در سطح کشور و منطقه محسوب میگردد، به نحوی که همه ساله بیش از نیم میلیون قطعه پرنده از انواع مرغابی، فلامینگو، چنگر، پلیکان، به این تالاب مهاجرت و زمستان گذرانی میکنند.

از نظر موقعیت جغرافیایی، پناهگاه حیات وحش میانکاله با تیپ تالابی در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان بهشهر با وسعتی معادل ۶۸۸۰۰ هکتار با موقعیت جغرافیایی ‘ ۳۶ ۵۰ عرض شمالی و ۵۳۱۷' طول شرقی به ارتفاع ۲۶ متر پایینتر از سطح دریای آزاد و در منتهی الیه جنوب شرقی دریای (مازندران) واقع شده است. میانکاله از شمال به دریای مازنداران ، از جنوب به خلیج گرگان ، از شرق به وسیله تنگه باریکی از خشکی جدا می‌شود و از غرب به زاغمرز بهشهر متصل می‌شود. پناهگاه از دو اکوسیستم بارز تالابی و شبه جزیره تشکیل شده و یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان آبزی و خشک زی است.

از سال 1393تالاب میانکاله با همت شهرداری شهرداری و شورای اسلامی بهشهر به عنوان روز میانکاله به ثبت رسید و منتظر طی مراحل طی قانونی نسبت به درج 27 دی ماه روز میانکاله در تقویم ملی کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا