چشم اندازی متفاوت برای صنایع شیمیایی

به طور کلی آنهایی که در حوزه تجارت فعالند افرادی خوشبین هستند. نگاهی به پیش بینی های صورت گرفته در یک سال گذشته تأکیدی بر این ادعاست، زمانی که شرکتها و فعالان اقتصادی سالی پربار (2016) را در صنایع شیمیایی متصور شده بودند. اما در پایان شاهد روند دیگری بودیم به طوریکه خروجی برجای مانده با آنچه که پیش بینی می شد تفاوتهای زیادی داشت. تولیدات مربوط به این حوزه در آمریکا تنها رشد ناامیدکننده 1.6 درصدی داشته است حال آنکه در اروپا شاهد رشد شاخصی در زمینه تولیدات صنایع شیمیایی نبوده ایم. اما وقتی صحبت از اقتصادهای بزرگ جهان می شود به سرعت باید به سراغ چین برویم زیرا رشد اقتصادی این کشور همواره معیاری برای رشد اقتصادی دنیا بوده است. اما اینجا هم رشد کلی اقتصاد ضرباهنگ کندی دارد و البته در هند هم شاهد همین رویه بوده ایم. به همین دلیل بوده که اروپاییها انتظاراتشان را برای سال 2017 کاهش داده اند. اما در دو سوی دیگر قاره سبز یعنی در آمریکا و آسیا، صاحبان صنایع بزرگ بار دیگر به سالی پربار فکر می کنند و 2017 را دورانی پرامید برای خود متصور شده اند. اما با توجه به ناپایداریهای سیاسی حاکم بر مناطق مختلفی از جهان، باید به این مدیران توصیه کرد که حتما نقشه دومی هم در سر داشته باشند.

قطعا در سالی که بر ظرفیت کلی تولیدات صنایع پتروشیمی در سراسر جهان افزوده می شود باید شاهد قیمتهای متعادلی باشیم. از سوی دیگر غولهای نفتی دنیا نظیر اکسون موبیل و چورون فیلیپس هم در سال 2017 برنامه ریزیهای کلانی در زمینه تولید اتیلن انجام داده اند و دیگر شرکتهای بزرگ فعال در عرصه پتروشیمی هم به تکمیل و به روزرسانی چنین تأسیساتی اقدام کرده اند.

وقتی درباره کشورهای فعال در عرصه صنایع شیمیایی صحبت می کنیم باید به آمریکا هم اشاره نماییم. پس از 6 سال رشد ناامید کننده، تولیدات صنایع شیمیایی این کشور در سال 2017 با رشد 3.6 درصدی همراه خواهد بود. این پیش بینی جسورانه ای است که از سوی شورای شیمیایی آمریکا به عنوان بزرگترین گروه تجاری شیمیایی این کشور صورت گرفته است. این بدان معناست که بین سال 2017 که به تازگی آغاز شده و خروجی سال 2016 شاهد تفاوتهای چشمگیری در عرصه صنایع شیمیایی خواهیم بود. این گروه اقتصادی رشد 3.1 درصدی را برای صنایع شیمیایی آمریکا در سال گذشته پیش بینی کرده بود که در نهایت در رقم 1.6 باقی ماند. اگرچه نمی توان رشد اقتصادی هیجان انگیزی را برای آمریکای 2017 پیش بینی کرد اما حداقل به جرأت می توان گفت که صنایع شیمیایی این کشور به واسطه عواملی همچون تولید گاز شیل، وضعیت خوبی خواهد داشت.

اما ارایه چنین پیش بینی هایی برای اروپا کمی دشوارتر است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کارشناسان را با چالشهایی درخصوص ارایه ارزیابیهای دقیق مواجه کرده است. درحالی که برخی از رونق آتی بازار صنایع شیمیایی این قاره خبر می دهند، کم نیستند شمار کسانی که به واسطه خروج بریتانیا از جمع دولتهای متحد اروپایی، چشم انداز چندان روشنی را برای این بازار متصور نمی شوند. گروه تجاری صنعتی CEFIC اروپا به عنوان یک نهاد شاخص ارزیابی در قاره سبز رشد نه چندان چشمگیر 5 دهم درصدی را در عرصه تولیدات شیمیایی اروپا برای سال 2017 پیش بینی کرده است و این درحالی است که سال 2016 شاهد هیچگونه رشدی در این زمینه نبوده ایم. البته نباید از یاد برد که بهای جهانی نفت به عنوان ماده ای تأمین کننده صنایع پتروشیمی هنوز در سطح پایینی است که این اگر برای بسیاری از تصمیم گیرندگان سیاسی چندان خوشایند نباشد اما به کام گردانندگان صنایع شیمیایی جهان شیرین است.

در اروپا نام بزرگی همچون آلمان در اقتصاد می درخشد، کشوری که به داشتن رشد اقتصادی پایدار همواره شهرت داشته است. گروه VCI این کشور به عنوان یک نهاد معتبر ارزیابی اقتصادی، پیش بینی کرده که آلمان در سال 2017 رشدی در زمینه تولیدات شیمیایی نخواهد داشت. رئیس این گروه در توجیه چنین ارزیابی می گوید: قطعا ناپایداریها و تنشهای سیاسی حاکم در دنیا ریسک (سرمایه گذاری) اقتصادی را افزایش می دهد و به همین دلیل نمی توان به رشد محسوسی در خروجی صنایع شیمیایی آلمان امیدوار بود.

اما در آسیا گویا اوضاع کمی بهتر خواهد بود. اگرچه هنوز معلوم نیست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا چه اثراتی بر آینده اقتصادی قاره کهن خواهد داشت اما پیش بینیها حکایت از آن دارد که 2017 سالی مثبت و روبه رشد برای صنایع شیمیایی آسیا خواهد بود. کارشناسان به سه کشور مهم صنایع شیمیایی این قاره یعنی چین، هند و ژاپن اشاره کرده و با توجه به مساعد بودن نسبی اوضاع اقتصادی در آنها، نسبت به رشد نسبی تولیدات در صنایع شیمیایی آسیا ابراز امیدوار می کنند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Chemical & Engineering News فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا