به پیشواز هواپیمای جدید

سیناپرس پیش از این در دو گزارش جداگانه نخست انتشار نخستین عکس‌ها از این هواپیما که به سفارش ایران ساخته شده بود را پوشش داد و سپس در گزارش دیگری به بررسی ویژگی‌های فنی این هواپیما پرداخت. حالا در گزارش جدید می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به تلاشی که برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور صورت گرفته و جایگاهی که این هواپیما در ناوگان هوایی کشور خواهد داشت.

هواپیمای جدید ناوگان هوایی ایران

از آن‌جایی که این هواپیما یک هوایپمای برد متوسط تا کوتاه است، نخستین نمونه ان احتمالا در خطوط داخلی و در صورت نیاز در خطوط متوسطخارجی به کار گرفته خواهد شد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) با اعلام اینکه نخستین ایرباس A321 خریداری شده آخر این هفته وارد تهران می شود گفت:« ایران ایر برنامه ریزی کرده است از این هوپیما در پروازهای داخلی استفاده کند. هرچند در صورت لزوم، برای پروازهای خارجی نیز استفاده خواهیم کرد». فرهاد پرورش گفته است:« اکنون همکاران ما به همراه خلبان و کمک خلبان در فرانسه حضور دارند تا پس از انجام مراحل تحویل، هواپیمای A321 را به ایران انتقال دهند. از مدتها پیش کارشناسان این شرکت در فرانسه برای انجام دوره های آموزشی مورد نیاز حضور داشتند و به همراه این هواپیما به کشور بازمی گردند».

هواپیمای پهن پیکر A350

خانواده A320

هواپیمای ایرباس A321 جز خانواده ایرباس َA320 است. A321 پر ظرفیت‌ترین هواپیما در بین بقیه اعضای این خانواده شامل ای A318، A319، A320 است. همه اعضای این خانواده در رده جت مسافربری دو متوره برد متوسط تا کوتاه قرار می‌گیرند. نخستین نمونه از هواپیماهای این خانواده در سال 1987 به صورت 1987 به پروزا درآمد و یک سال بعد به صورت رسمی به خطوط هوایی فرانسه پیوست. بعد از روی این نسخه اولیه  نسخه بلندتر 321 و سپس دو نسخه کوتاه‌تر 319 و 318 تولید شدند. این چهار هواپیما همگی در اصل یک هواپیما بوده و فقط در طول و در نتیجه تعداد صندلی و وزن با هم تفاوت دارند. البته واضح است که این تفاوت روی وزن هواپیما و برد آن تاثیر می‌گذارد. A321 نخستین بار در سال 1994 توسط لوفت هانزا به کار گرفته شد. این هواپیما ظرفیت 236 مسافر را دارد و در حالت حرکت با 0.78 صدم سرعت صوت حرکت کرده و سرعت حداکثر آن 0.82 سرعت صوت است. این هواپیما 44.51 متر طول دارد و برد حداکثر ان 5950 کیلومتر است. نسخه خریداری شده توسط ایران نسخه مشهور Enhanced این هواپیما است که بهبود قابل توجهی در سیستم‌های ناوبری و رفاه مسافران و حتی ظاهر پیدا کرده است. نمونه این تغییرات را می‌توان در ظاهر این هواپیما در شیب رو به بالای نوک بالهای آن دید. ایران نسخه مدرن‌تر این هواپیما را هم سفارش داده است که به Neo مشهور است و علاوه بر تغییرات ظاهری و ناوبری موتورهایش هم تغییر کرده‌اند، اما در لیست سفارش زمان ظولانی‌تری برای تحویل آن باید طی شود.

مقایسه خانواده A320

همه سفارش‌های ایران

ایران در سری جدید نوسازی ناوگان هوایی‌اش مجموعه از 5 خانواده هواپیما سفارش داده است. خانواده ایرباس 320 و البته همتایش از بویینگ که خانواده 737 هستند. علت این سفارش همزمان از دو رقیب هوایی زودتر تحویل گرفتن هواپیماهای نو و نوسازی سریعتر ناوگان هوایی کشور بوده است. هواپیماهای ایرباس خانواده 330 که یک کلاس برد متوسط تا بلند بوده و برد آن‌ها بین 5 تا 13 هزار کیلومتر متغیر است. تعداد محدودی نسخه پهن پیکر 350 هم از سوی ایران در بلند مدت سفارش داده شده است که هواپیمایی دوربرد است و نسخه‌های مختلف آن بین 15 تا 20 هزار کیلومتر برد دارند. در مجموع ایران 106 فروند هواپیما از ایرباس و109 فروند از وبیینگ سفارش داده است. هواپیمای دیگری که از بویینگدر لیت خرید ایران قرار دارد هواپیمای پهن پیکر 777 است که معادل 350 در نظر گرفته می‌شود. ایران همچنین در نظر داشته تا تعداد کمی از هواپیمای بسیار مدرن ایرباس A380 را سفارش دهد، امابه دلایلی از این سفارش منصرف شده است. اما همین تعداد هواپیمای جدید و نو در مجموه رمق تازه‌ای که ناوگان فرسوده هوایی کشور خواهند بخشید و امنیت سفرهای هوایی در ایران را دوچندان خواهند کرد. ورود این ایرباس 321 جدید طلیعه دورانی است که دیگر سفر هوایی توام با ترس و لرز نخواهد بود.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا