مقاله پژوهشگران جهاد دانشگاهی البرز در ISI نمایه شد

احمدرضا ابراهیمی پور، مدیرگروه مطالعات شهری معاونت پژوهشی البرز در گفت وگو باایسنا، گفت: در این مقاله با عنوان «Prediction of Urban Growth through Cellular Automata-Markov Chain» که در مجله Bulletin de la Société Royale des" Sciences de Liège" چاپ شده است با استفاده از مدل ترکیبی سلولار اتوماتا – زنجیره مارکوف روند تغییر کاربری اراضی برای سال‌های 1400 تا 1450 با بازه 10 ساله پیش بینی شده است.

پژوهشگر این مقاله افزود: برنامه‌ریزی با هدف کنترل و تغییر آگاهانه کاربری‌ها در آینده امری ضروریست که استفاده از مدل‌های رشد شهری نظیر CA – Markov می‌تواند این هدف را محقق سازد. 

ابراهیمی‌پور یادآور شد: در دنیای امروز استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین مدلسازی و شبیه‌سازی، ابزار کار آمدی در جهت مدیریت بخشهای مختلف اعم از مدیریت شهری است، آشکارسازی و پیش بینی تغییرات، زمینه اتخاذ تدابیر و سیاستهای موثر در جهت برنامه ریزی رشد آتی شهر فراهم می سازد.

وی با بیان نتایج این مقاله‌ برتر در کنفرانس بین‌الملی مهندسی معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: نتایج این مقاله پژوهشی نشان داد اگر روند رشد شهری و به تبع آن تغییر کاربری اراضی به همین شکل ادامه یابد تا سال 1450 ، مساحت ناحیه شهری (ساخته شده) نسبت به سال 1388 به میزان دو برابر افزایش می‌یابد و در مقابل زمین‌های کشاورزی به نصف کاهش می‌یابند. به نظر می‌رسد این روند تغییرات با شاخصهای توسعه پایدار منطبق نیست و باید سناریوهای مختلف را با مدل CA – Markov مورد آزمایش قرار داد تا روند رشد شهری و تغییر کاربری‌ها در آینده کنترل شده و آگاهانه صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: امیررضا فرشچین، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز و مهدی سعادت، به عنوان پژوهشگر در این مقاله همکاری کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا