نخستین دستگاه انسفالوگرافی کشور در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد

 نشست هم اندیشی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با متخصصین بیمارستان ضیائیان در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمد تقی جغتایی مشاور عالی ستاد در امور آموزش توضیحاتی درباره  هدف کلی ستاد برای ترغیب روان پزشکان و رادیولوژیست ها برای روی آوردن به رویکرد شناختی ارائه کرد. وی سپس بر اولویت‌های ستاد علوم شناختی از جمله نقشه برداری مغز تاکید و با دعوت از پژوهشگران به تعریف طرح های پژوهشی از حضار خواستند که به طور جدی از کلیه نیروهای خود در این امر مهم استفاده کنند.

اعزام پژوهشگران جوان به مراکز معتبر علمی خارج
جغتایی همچنین در خصوص برنامه حمایتی ستاد برای اعزام پژوهشگران جوان به مراکز معتبر علمی خارج از کشور برای افزایش پتانسیل علمی کشور در زمینه ارزیابی و توانبخشی شناختی توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه، حسین قدیری مدیر نیروی انسانی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز توضیحاتی در مورد تجهیزات موجود در آزمایشگاه ارائه و از برنامه های آتی این مرکز برای خرید تجهیزات جدید از جمله دستگاه MEG(انسفالوگرافی مغناطیسی  خبر داد. این نخستین دستگاه MEG  در کشور خواهد بود که پس از نصب و راه اندازی، در آزمایشگاه ملی در دسترس پژوهشگران سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
همچنین مجید نیلی مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد بر لزوم میان رشته ای بودن طرح‌ها و داشتن رویکرد شناختی برای دریافت حمایت از ستاد علوم شناختی، تاکید و بیان کرد: در صورتی که طرح‌های تعریف شده، نیاز به استفاده از تجهیزات آزمایشگاه ملی داشته باشند، ستاد هزینه استفاده از این تجهیزات را مستقیما به آزمایشگاه پرداخت خواهدکرد.
محمد عفت پناه رییس بیمارستان ضیائیان نیز از تشکیل گروه علوم اعصاب با هدف تکمیل زنجیره درمانی و مدیریت بیماران و در عین حال ایجاد رویکردی آموزشی در مجموعه بیمارستانی خود این مجموعه خبر داد.
وی همچنین بیان کرد: وجود رویکرد شناختی در ارزیابی و توانبخشی بیماران برای پیگیری درمان ضروری‌ است.
این جلسه با بازدید از تجهیزات این آزمایشگاه و برنامه ریزی برای ادامه همکاری‌ها در آینده پایان یافت. آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در مرداد ماه امسال راه اندازی شده است امکان استفاده از تجهیزات و پردازش دیتا با پروتکل‌های معین موجود در پورتال این آزمایشگاه را برای پژوهشگران فراهم می‌آورد.
روز پنج شنبه 16 دی 95، جلسه ای با حضور متخصصین بیمارستان ضیائیان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل دکتر محمد عفت پناه رییس بیمارستان، دکتر سیامند انوری، دکتر علی اکبر مهدوی، دکتر علیزاده، دکتر زهرا بدرخواهان، دکتر نگار امیدی، دکتر زهرا وهابی، و با حضور مشاور عالی ستاد در امور آموزش دکتر محمدتقی جغتایی، مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد دکتر مجید نیلی و مدیر نیروی انسانی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، دکتر حسین قدیری تشکیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا