شناسایی مین‌های دفن شده در ایران با پهپاد مین یاب

به گزارش دویچه‌وله، پایان جنگ و درگیری‌های خونین در جهان، به معنای خاتمه‌ رنج‌ها و مصائب غیرنظامیان در کانون‌های بحرانی نیست. در زمان صلح نیز وجود مین‌های کار گذاشته شده و مهمات عمل‌نکرده‌ دوران جنگ، ههمچنان جان و سلامتی بسیاری از ساکنان مناطق جنگ‌زده را تهدید کرده و موجب مرگ و معلولیت هزاران تن شده است.

تازه‌ترین آمار نهاد نظارت بر قربانیان مین در سال ۲۰۱۵ نشان داده که بیش از ۶۴۶۱ تن قربانی انفجار مین شده‌اند. این رقم نسبت به آمار سال ۲۰۱۴ افزایشی ۷۴ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس ۷۸ درصد قربانیان، غیرنظامی و ۳۸ در صد آنان، کودک بودند.

اغلب روش‌هایی که تاکنون برای مین‌روبی به‌کار گرفته می‌شود هرچند تا حدودی موثر واقع شده، ولی به دلایل گوناگون نتایج مطلوبی به بار نیاورده است.کارشناسان می‌گویند که پاکسازی مناطق جنگی و خنثی‌کردن تمام مین‌ها با استفاده از شیوه‌های متعارف کنونی مانند استفاده از سگ‌های مین‌یاب، نیروی انسانی یا مین‌روب‌های زرهی بیش از صدها سال دیگر به طول خواهد انجامید.

از این‌رو پژوهشگران دانشگاه اولم در آلمان و مدرسه‌ عالی شمال‌غربی سوئیس تصمیم گرفتند روش‌های ساده‌تر، بی‌خطرتر و سریع‌تری را در چارچوب برنامه‌ پهپادهای مین‌یاب طرح‌ریزی کنند.

به گفته‌ی کریستیان والداشمیت، مدیر بخش پژوهشی دانشگاه اولم، این پهپادهای مین‌یاب ابتدا در مناطق خشک به‌کار گرفته خواهند شد که عراق‌، ایران، سوریه و یوگسلاوی سابق از جمله‌ این کشورها هستند.

طی این طرح، محققان آلمانی سلول‌های مغناطیسی الکترونیکی خاصی که به‌کار گردآوری‌ و ضبط داده‌های مربوط به ترکیبات خاک گرفته می‌شوند، می‌سازند و بدنه‌ پهپاد نیز توسط متخصصان سوئیسی تولید ‌می‌شود.

این طرح شامل مراحل سه‌گانه‌ مین‌یابی است که طی آن، ابتدا بالگردهای بی‌سرنشین در ارتفاع یک و نیم متری بر فراز محدوده‌ مورد نظر پرواز می‌کنند و امواج مغناطیسی‌ با قابلیت نفوذ تا عمق ۲۰ سانتیمتری در خاک را می‌فرستند. به این ترتیب، پهپادها می‌توانند تاثیرات ناشی از این امواج را بر ترکیبات زمین در سلول‌های الکترونیکی ضبط و ذخیره سازند. سپس بر اساس ارزیابی داده‌های ثبت‌شده، تصویری کامل با ظرفیت بزرگ‌نمایی بسیار بالا از محدوده‌ مورد نظر تهیه ‌خواهد شد.

در این تصویر، مین‌ها به دلیل شکل خاصشان و اینکه با ماده‌ انفجاری تی‌ان‌تی پر شده‌اند، به صورت عناصر درخشان روشن مشخص می‌شوند. سلول‌های مغناطیسی الکترونیکی‌نصب‌شده روی پهپاد مین‌یاب از حساسیت بالایی برخوردار بوده و می‌توانند حتی بمب‌های دست‌ساز را هم در  زیر زمین ردیابی کنند.