سالروز شهادت دکتر مسعود علیمحمدی

پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال ۵۶، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی در سال ۶۴ در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. وی در سال ۶۷ تحصیلات خود را در نخستین دوره دکترای فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال ۷۱ به عنوان نخستین دانش‌آموخته  دکترای  فیزیک  داخل کشور و نخستین دانش‌آموخته دکترای دانشگاه شریف، فارغ‌التحصیل شد.

موضوع رساله دکترای شهید علیمحمدی، مدل‌های WZNW(از انواع جالب نظریه‌های همدیس) روی سطوح ریسمانی با جینس بالا بود. دکتر علیمحمدی از  سالها پیش به هیات علمی دانشگاه تهران ملحق شد. وی، عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران و عضو شورای پردیس علوم و معاون پژوهشی پردیس تا سال ۸۷ بود.وی در طول سال‌ها فعالیت علمی و تحقیقاتی خود بیش از ۸۰ مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده و در سال ۸۶ در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.

زمینه اصلی تحصیلات و تحقیقات دکتر علی محمدی، ذرات بنیادی خصوصا نظریه ریسمان و به طور دقیقتر نظریه میدان‌های همدیس بود. وی مدت چهار سال به عنوان پژوهشگر غیرمقیم در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت داشت.

دکتر علیمحمدی، به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.وی در ساعت ۷:۳۰ صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ هنگام خروج از منزل در اثر انفجار بمبی که در یک موتورسیکلت در کنار در منزلش جاسازی شده بود به شهادت رسید.

پیکر استاد شهید دکتر علی‌محمدی، پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ با حضور انبوه تشییع کنندگان در جوار امامزاده علی اکبر در شمال تهران به خاک سپرده شد.

جایزه شهید علیمحمدی

جایزه شهید علیمحمدی به پایان نامه‌های برتر فیزیک اعطا می شود پژوهشگاه دانشهای بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران، از سال 90 جایزه‌ای به نام "جایزه شهید علیمحمدی" را به پایان نامه‌های برتر دکتری فیزیک که در داخل کشور به انجام رسیده باشند، اعطا می‌ کند.

انجمن فیزیک ایران، این جایزه را به پاس خدمات علمی و دانشگاهی مرحوم شهید دکتر مسعود علیمحمدی استاد فقید دانشگاه تهران اعطا می کند. شهید علیمحمدی اولین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور بود که نقش موثری در زیرساخت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی داشت.

پایان نامه‌های دوره دکتری که در سالهای 87 تا 89 دفاع شده باشند می توانند در این دوره از جایزه در سال 90 شرکت کنند. برای ورود به مرحله داوری، لازم است کارهای پژوهشی انجام شده در دوره دکتری و پایان نامه حاصل از آن، به تشخیص حداقل سه عضو هیئت علمی استادیار به بالا که استاد راهنمای پایان نامه دکتری نیز یکی از آنان است، به عنوان "پایان نامه ممتاز" شناخته شده باشد.

نامزدی هر شرکت کننده باید به طور کتبی توسط استاد راهنما و با ذکر دلایل، مستندات، مقالات و اطلاعات مربوط به متقاضی باید تا تاریخ 15 فروردین ماه 90 به معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی ارسال شود.

کمیته داوران پس از بررسی مدارک ارسالی و استفاده از نظرات مشاوران علمی، نسبت به انتخاب پایان‌نامه‌های برتر اقدام خواهد کرد. مراسم اعطای جایزه در خرداد‌ماه سال 90 برگزار شد.

 

منبع:انجمن هسته ای ایران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا