میدان انقلاب تهران در معرض فرونشست زمین است

برنامه "صبح و گفت و گو" با موضوع فرونشست زمین در مصاحبه با دکتر بلورچی مشاور رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دکتر بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین روانه آنتن شد.

دکتر بلورچی با بیان اینکه مسئله فرونشست زمین مسئله جدیدی نیست گفت: این مسئله حداقل 25 سال است که گریبان گیر کشور شده ولی کمتر به آن توجه می شده و هنوز هم کمتر به آن توجه می شود. وقتی در منطقه کم باران مانند ایران زندگی می کنیم، عمده مصرف آب مان از آب زیرزمینی است و اگر این مصرف آب زیرزمینی متناسب با میزان بارش نباشد از ذخایر داخل سفره ها استفاده می کنیم. به همین جهت وقتی سفره های زیرزمینی از آب تهی می شوند، سطح زمین نمی تواند در جایگاه قبلی خودش باقی بماند و به تناسب پایین می رود.

مشاور رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح داشت: پایین رفتن سطح زمین اثرات ناگواری را برای ما ایجاد می کند از جمله فرونشست که بنیان ساختمان ها را ضعیف کرده است.

وی با اشاره به وجود گسل هایی که در تهران وجود دارد، عنوان داشت: این گسل ها لزوما باعث لغزش نمی شود ولی باعث نشست سطح زمین می شود و چون این نشست در سطح وسیع دشت انجام می شود توسط مردم قابل رویت نیست اما سازه ها خرد می شوند که نتیجه آن آسیب پذیرتر شدن همه سازه ها است.

در ادامه دکتر بیت اللهی با طرح این موضوع که دو تهدید عمده در این حوزه برای تهران و حواشی آن متصور هستیم، گفت: نخست پدیده فرو ریزش زمین است؛ حفره هایی که در بعضی از شهرها ایجاد شده است مانند میدان قیام و جنوب خیابان مولوی تهران خیلی خطرناک هستند و خدا به ما کمک کرده است که مخاطرات جدی با ما همراه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود امکان داشته است، مخاطرات بیشتری برای ما وجود داشته باشد، عنوان داشت: در همان منطقه تهران که انفجار لوله گاز را داشتیم، اگر در اوج ترافیک بود باعث حادثه بسیار بدتری می شد. باک بنزین ها منفجر می شد و آتش سوزی به همه ماشین ها سرایت می کرد.

مدیر بخش زلزله و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به خیابان مولوی تهران اشاره کرد و بیان داشت: در این خیابان اگر حفره ایجاد شده یک متر آن طرف تر بود، یک ساختمان چهار طبقه با 50 نفر ساکنین ممکن بود به طور کامل فرو بریزد. در حادثه میدان قیام تهران که مصادف با ایام محرم بود، اگر در لحظه حادثه دسته های عزاداری حضور داشتند، فاجعه ای رخ می داد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین خاطرنشان کرد: علاوه بر فروریزش ها پدیده فرونشست نیز وجود دارد که این مسئله در مناطق 17، 18 و مناطق جنوبی تهران وجود دارد. این فرونشست تا مرز میدان انقلاب شهر تهران نیز رسیده است و اینها المان هایی مانند لوله های گاز و نفت و خطوط نیرو و همچنین ساختمان ها و جاده ها را تهدید می کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا