عزم چین برای رقابت در ارسال ماهواره‌های تجاری به مدار

چین روز گذشته با پرتاب موشک سوخت جامد خود به نام کوآی‌ژو (Kuaizhou) به طور رسمی وارد بازار رقابت برای ارسال مموله های تجاری ارزان قیمت به فضا شد.

در این پرواز، این پرتابگر سه ماهواره کوچک را در مداری نزدیک به مدار  قطبی به دور زمین قرار داد. بر اساس گزارش‌های داده‌نگاری، این ماهواره‌ها در مداری با انحراف 97 و نیم درجه و با اوج مداری 543 و حضیض مداری 528 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته‌اند.

این پرتابگر که معنای نام آن «موشک سریع» است، با هدف به وجود آوردن گزینه‌ای سریع و ارزان برای پرتاب محموله‌های مختلف به مدار نزدیک به زمین طراحی شده است. پیش از پرتاب روز دوشنبه، این پرتابگر، دو بار دیگر نیز عازم مدار زمین شده و هر دو بار نیز محموله‌هایی مخفی را برای دولت چین در مدار قرار داده بود. نسخه تازه این پرتابگر که روز دوشنبه به طور علنی و با هدف مشارکت در پرتاب‌های تجاری کار خود را آغاز کرد این توانایی را دارد که به طور همزمان چندین ماهواره یا فضاپیمای مختلف را در مدار زمین قرار دهد.

 اگرچه هر سه مشتری نخستین پرتاب این پرتابگر سازمان‌ها و شرکت های چینی بودند؛ اما مقامات شرکت چینی اکسپیس (Expace) که یکی از شرکت های تابع «شرکت صنایع و علوم فضایی چین» (CASIC) است، ازاعلام علاقه مشتریان خارجی برای استفاده از این سیستم سخن گفته‌اند.

به گفته ژانگ دی، مدیر این شرکت، این پرتابگر با هدف ارسال ماهواره‌های کوچک در زمان کوتاه و با هزینه مقرون به صرفه طراحی شده و قابلیت ارسال تا  6 محموله مختلف در هر پرتاب را دارد و فرآیند پیش از پرتاب آن به نسبت بسیار ساده بوده و می توان این پرتابگر را در زمانی کوتاه و با حضور تنها 10 خدمه آماده پرتاب کرد. به گفته او این پرتابگر بازار مناسبی برای پرتاب‌های تجاری دنیا را شکل خواهد داد و در حال حاضر هزینه ارسال هر کیلوگرم بار به مدار نزدیک زمین از طریق این پرتابه در حدود 10 هزار دلار آمریکا است. 

به گفته مقام‌های این شرکت، این سازمان قصد دارد تا سال 2020، بیست درصد بازار پرتاب‌های مداری نزدیک زمین جهان را در اختیار بگیرد. این شرکت در این مسیر با امتیازها و در عین حال چالش‌هایی مواجه است. امتیاز بزرگ این شرکت در اختیار داشتن بازار عظیم چین و شرکت‌های متعدد چینی است که نیاز به اعزام ماهواره به مدار زمین دارند و شاید برای آن‌ها امکان استفاده از پرتابگرهای چینی گزینه موثرتر و امن‌تری نسبت به رقبای خارجی باشد. اما چالش این شرکت برای رسیدن به هدفش، رقابت شدیدی است که در بخش خصوصی برای کاهش قیمت ارسال محموله به مدار نزدیک زمین وجود دارد.

در حال حاضر هزینه ارسال هر کیلوگرم بار با پرتابگر اطلس 5، در حدود 20 هزار دلار، هزینه ارسال هر کیلوگرم بار با پرتابگر دلتا 4، حدود 17400 دلار و هزینه ارسال هر کیلوگرم محموله به مدار نزدیک زمین توسط راکت فالکون – 9 شرکت اسپیس ایکس در حدود 4640 دلار است. البته اگر موشک فالکون سنگین فعالیت های تجاری خود را آغاز کند برای محموله های سنگین تر این عدد تا حدود 2 هزار دلار کاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب این پرتابگر شاید انگیزه رقابتی تازه‌تر را در چشم‌انداز در حال تغییر فضای اطراف زمین بازی کند.

 

پوریا ناظمی  

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا