عبور از بیخ گوش زمین

وقتی پای شهاب سنگ‌ها به میان می‌آید، آمیخته‌ای از ترس و جذابیت بروز می‌کند. آن‌ها پدیده‌هایی هستند که می‌توانند به آسمان شب زیبایی ببخشند و از سوی دیگر باعث پایان حیات روی زمین شود. به همین دلیل است که سازمان‌های تحقیقاتی از جمله ناسا به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتیشان رصد کردن شهاب سنگ‌هایی که پتانسیل برخورد با زمین را دارند قرار داده‌اند. یکیاز این شهاب سنگ‌ها شب گذشته و به ناگهان از کنار زمین عبور کرد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر؛ دانشگاه آریزونا  این شهاب را  که ۲۰۱۷AG۱۳ نام گرفته شنبه شب رصد کرد. فاصله این شهاب سنگ با زمین به اندازه نصف فاصله ماه تا کره خاکی تخمین زده می شود. دانشمندان تخمین می زنند شهاب سنگ ۲۰۱۷AG۱۳ که ۱۵ تا ۳۴ متر بوده با سرعت ۱۶ کیلومتر در ثانیه از کنار زمین رده شده است. اریک فلدمن یکی از ستاره شناسان موسسه Salooh در این باره می گوید: این شهاب سنگ با سرعت خارق العاده ای از کنار ما رد شد و در حقیقت از مدار دو سیاره زمین و ونوس رد شده است.  به گفته دانشمندان اندازه ۲۰۱۷AG۱۳ تقریبا مشابه شهاب سنگی است که در ۲۰۱۳ میلادی در روسیه فرودآمد. عبور نابهنگام این شهاب سنگ از کنار زمین این پرسش را به وجود آورده است که سیستم‌های پایش اجرام آسمانی نزدیک به زمین تا چه اندازه می‌توانند در شناسایی خطرات بالقوه برای زمین دقیق عمل کنند.