هسته زمین سیلیکونی است

این محققان با بازسازی دما و فشار زیادی که در عمق هسته زمین وجود داردبه دنبال عناصر تشکیل دهنده هسته زمین گشتند. این آزمایش نشان می‌دهد، عنصر سوم تشکیل دهنده هسته زمین به احتمال زیاد سیلیکون است.  این یافته به ما کمک می‌کند تا بفهمیم کره زمین چطور شکل گرفته است.  محقق ارشد « اییجی اوتانی» از دانشگاه توکیو می‌گوید:« ما فکر می‌کنیم که سیلیکون عنصرمهمی است و حدود 5 درصد وزن هسته زمین را سیلیکونی تشکیل داده که در آلیاژ آهن ونیکل حل شده است».

تصور می‌شود بخش داخلی هسته زمین،کره جامدی به قطر 1200 کیلومتر مربع باشد. این بخش به قدری از دسترس دور است که کاوش مستقیم آن امکان پذیر نیست. پس به جای مطالعه مستقیم محققان، عبور امواج لرزه‌ای از دورن هسته زمین را مطالعه کرده تا بفهمند این بخش از زمین از چه چیزی ساخته شده است.  ما میدانیم که هسته زمین بیشتر از آهن تشکیل شده که حدود 85 درصد وزن آن را به خودش اختصاص داده و بعد نیکل با 10 درصد وزن قرار دارد. برای یافتن عنصر یا عناصری که ان بخش 5 درصدی را تشکیل داده و به عنصر گم شده مشهور است، اوتانی و همکارانش، کره‌هایی از آهن و نیکل ساخته و آن‌ها را به سیلیکون مخلوط کردند. سپس این کره‌ها را در معرض دما و فشار شدیدی که در مرکز زمین وجود دارد، قرار دادند. آن‌ها دریافتند این ترکیب با آن‌چه از مطالعات لرزه‌ای به دست آمده است تطابق دارد. پرفسوراوتانی می‌گوید کارهای بیشتری برای تایید نهایی حضور سیلیکون در مرکز زمین نیاز است و بعد بقیه کاندیداها حذف خواهند شد.

شکل گیری هسته زمین

پرفسور «سیمون ردفرن» از دانشگاه کمبریج درباره این تحقیق می‌گوید:« این آزمایش‌های دشوار به راستی هیجان انگیزند، چون می‌توانند پنجره‌ای به درون هسته زمین باز کنند. این مطالعه به ما می‌گوید هسته زمین 4.5 میلیارد سال پیش در ابتدای شکل‌گیری‌اش چطور بوده و چطور شروع به جدا شدن از بخش سنگی زمین کرده است». او دامه می‌دهد:« اماکارهای دیگری هم اخیرا نشان داده‌اند که اکسیژن ممکن است در هسته زمین وجود داشته باشد».  او می‌گوید فهم این موضوع به محققان کمک خواهد کرد شرایطی را که در ابدای شکل‌گیری زمین وجود داشته است بهتر درک کنند.

اگر نتایج تیم ژاپنی صحیح باشد، آن‌وقت باید بقیه زمین سرشار از اکسیژن باشد اما اگر اکسیژن در هسته زمین انباشته شده باشد، ان وقت نمی‌توان از آن در گوشته و جبه وزمین سراغ گرفت. با این حال این دو گزینه رقبای اصلی هستند و حضور هریک از آن‌ها بسیار به شرایط ابتدایی شکل‌گیری هسته زمین بستگی دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا