خالی شدن خاک اطراف ریشه‌ها از معایب اکولوژیکی مناطق شن‌زار در سیستان و بلوچستان

 دکتر ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از نظر آب و هوایی دو اقلیم مشخص گرم و مرطوب، اقلیم معتدله و معتدله سرد، باعث شده که تنوع گیاهی در استان سیستان و بلوچستان متنوع و گونه‌های مختلف گیاهی در سطح استان به چشم بخورد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان بنا به نظر بسیاری از گیاه شناسان، شرایط آب و هوایی و ژئومور فولوژیکی سبب سازگاری وجود گونه‌های مربوط به دو ناحیه رویشی ایران- تورانی و خلیج عمانی در این منطقه شده است.

به گفته ابراهیم زاده، این نواحی دربرگیرنده رویشگاه‌های مناطق جنوبی استان شامل رویشگاه ساوان، رویشگاه یا جامعه حرا، رویشگاه گیاهان شن روی، درختچه‌ای و شوره‌زار است.

وی اضافه کرد: در این رویشگاه‌ها حدود 1200 گونه گیاهی متعلق به 350 جنس و 83 تیره وجود دارد که برخی از آنها آندمیک ایران و یا به طور خاص، آندمیک منطقه سیستان و بلوچستان هستند که به علت شرایط اقلیمی خاص منطقه حاوی منابع ژنتیکی ارزشمند هستند.

وی تاکید کرد: گیاهان اندمیک هر سرزمین عناصر گیاهی پرارزش انحصاری آن هستند، برخی از گونه‌های اندمیک فاقد گسترش و پراکندگی بوده و با شماری اندک در همان محدوده کوچک خاستگاه خود باقی مانده‌اند.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان بیان کرد: گیاهان آندمیک ایران شامل گیاهانی است که علاوه بر استان سیستان و بلوچستان در بخش‌های خاصی از کشور نیز انتشار دارد که از مجموع گونه‌های موجود در این منطقه تعداد 129 گونه گیاهی آندمیک ایران و استان است که از این میان نیز تعداد 55 گونه اندمیک خاص استان بوده که در سطح شهرستان یا کل استان انتشار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا