توجه آیت الله هاشمی رفسنجانی به افق های مغفول علم و فناوری کشور

 دکتر مرتضی موسی خانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا از حمایت های مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از حوزه آموزش عالی و پژوهش و فناوری سخن گفت و اظهار داشت: آیت الله فقید در شرایطی بنیان دانشگاه آزاد اسلامی را بنا گذاشت که کشور به لحاظ سرانه جمعیت دانشجویی، وضعیت خوبی نداشت و فقط سه کشور مسلمان، پایین تر از رتبه ما بودند.

وی با استناد به آمارهای سازمان یونسکو گفت: براساس آمارهای یونسکو، در سال 1988 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 407 دانشجو در ایران وجود داشت درحالی که این آمار برای کشور پاکستان 470 نفر، برای عراق 911 نفر، در عربستان سعودی 1100 نفر و برای ترکیه 1200 نفر بود و ما از همه این کشورها عقب تر بودیم.
موسی خانی ادامه داد: این امر از یک طرف، کم توجهی به حوزه آموزش عالی در کشور را نشان می داد و از سوی دیگر با اشتیاق مردم به تحصیلات عالیه و هوش و استعداد و ظرفیت بالای جوانان ما برای رشد و پیشرفت علمی همراه بود.
موسی خانی ادامه داد: توسعه دانشگاه آزاد اسلامی و خروجی امروز آن که فارغ التحصیلانی هستند که در داخل به عنوان اساتید دانشگاه های مطرحی همچون صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علامه طباطبایی فعالیت می کنند و در دانشگاه های بزرگ خارجی کشورهایی مانند سوئد، سوئیس و آمریکا و دیگر کشورها نقش های مهمی ایفا می کنند و این دستاوردها در نتیجه توجه، درایت و دغدغه علمی ایشان و با همت مردم ایران به دست آمده است.
وی به نگاه جامع و یکپارچه رئیس فقید تشخیص مصلحت نظام در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله همیشه شخصیت کشوری داشتند چه در زمان ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری یا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، به مسائل نگاه یکپارچه داشتند و در سیاستگذاری های توسعه علم و دانش در کشور نیز مجموعه دانشگاه های دولتی، آزاد اسلامی و علوم پزشکی را با نگاهی بلند درنظر داشت و همین گونه بود که در شرایط خاص توانست این خلاها را در کشور برطرف کند و به نیاز جامعه پاسخ دهد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز خوشبختانه شاهد حضور دانشگاهیان ایران در مسابقات علمی جهان و نشست ها و کنگره های بین المللی هستیم و حتی در سازمان های بزرگی مانند ناسا که بیش از 70 متخصص ایرانی در آنجا حضور دارند، نقش های کلیدی را عهده دار هستند و این امر، نشان از توجه مسوولان عالی نظام به ویژه مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد.
وی یادآور شد: هرگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه های دستاوردهای علمی بازدید داشتند، به دقت مسائل را زیر نظر می گرفتند و رهنمود می دادند.
موسی خانی به توصیه های آیت الله رفسنجانی مبنی بر توجه به فناوری های آینده جهان اشاره کرد و گفت: در یکی از نشست های علمی که با ایشان داشتیم، از ما خواستند که روی دو نکته اساسی که آینده جهان را تشکیل می دهد، تمرکز کنیم که یکی از آنها، مساله آب و فناوری آب شیرین کن ها بود و توصیه کردند با توجه به این که، کم آبی بحران آینده دنیاست، سعی کنید آب سالم را با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر از متوسط قیمت جهانی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: موضوع دوم مورد تاکید آیت الله نیز بحث جوش هسته ای بود و رهنمودهای خوبی در این زمینه به ما ارائه دادند و حقیقتا در بسیاری از زمینه ها حتی مسائل تخصصی از ما دانشگاهیان، فراتر بودند.

**توصیه آیت الله هاشمی رفسنجانی به آوردن خروجی تحقیقات به سبد زندگی مردم
به گفته موسی خانی، راه اندازی قطب های علمی، مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان و از همه مهمتر آوردن خروجی این تحقیقات در سبد زندگی مردم و در صنعت از جمله توصیه های موکد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
بنیانگذار و رئیس برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران اظهار داشت: حدود 15 سال قبل زمانی که راه اندازی مسابقات ربوکاپ از سوی دانشگاه آزاد را به آیت الله پیشنهاد کردیم، ضمن استقبال گفتند که هوش مصنوعی و رباتیک، آینده جهان را تشکیل می دهد و تاکید داشتند که حتما این کار را دنبال کنیم و شدیدا حمایت کردند.
رئیس کمیته ربوکاپ ایران خاطرنشان کرد: هرگاه از مسابقات بین المللی بر می گشتیم و تقاضای دیدار می کردیم، آیت الله علیرغم مشغله فراوان، در کمترین زمان ممکن به ما وقت دیدار می دادند و به صورت طولانی و مبسوط امکانی را فراهم می کردند تا دانشجویان بتوانند مباحث خود را مطرح کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: درسی که آیت الله به همه ما دادند، این بود که دانشجویان، سرمایه های بزرگ کشور هستند و باید صحبت های آنها را بشنوید، برایشان وقت بگذارید و ما هیچ کاری مهمتر از رسیدگی به امور دانشجویان نداریم.
وی صبر، استقامت و بردباری آیت الله هاشمی رفسنجانی را از دیگر ویژگی های بارز وی برشمرد و گفت: از همه مهمتر اینکه ایشان برای مقام علم، دانش و توسعه علمی، تاکید و ارزش زیادی قائل بود و در تمام نشست هایی که دانشگاهیان ترتیب می دادند حضور می یافت و برای ما در سیاستگذاری و راهگشایی، منشا تاثیر بود.
موسی خانی تصریح کرد: هرچند، فراغ ایشان دردناک است و همه ما یک پشتوانه بزرگ را از دست داده ایم، اما امیدواریم با درایت و حضور ارزشمند رهبر معظم انقلاب و مسوولان نظام، خلا وجود ایشان را کمتر احساس کنیم و بتوانیم برای توسعه علمی کشور گام برداریم.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه 19 دی ماه در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
مراسم تشییع پیکر وی صبح فردا سه شنبه 21 دی ماه برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا