کشف ارتباط میان افسردگی و شیزوفرنی

به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (Schizophrenia) یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرآیندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است.

به گفته محققان دانشگاه ادینبورگ، یافته های این مطالعه می تواند دلایل ابتلا به افسردگی را که از هر پنج نفر یکی را تحت تاثیر قرار می دهد، مشخص سازد.
کارشناسان معتقدند که یافته های این مطالعه می تواند زمینه را برای روش های بهتر تشخیص و درمان افراد مبتلا به افسردگی هموار سازد.
در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد؛ افسردگی با علائمی نظیر بدخلقی مستمر، از دست دادن علاقه به زندگی و افکاری برای به خود آزاری همراه است.
کارشناسان بیماری های مختلف با دلایل و اثرات مختلف را در این زمینه موثر دانسته اند.
اما محققان دانشگاه ادینبورگ در مطالعه ای جدید با استفاده از نمونه های ارائه شده توسط Generation Scotland، – یک بانک بافت انسانی از داوطلبان- به بررسی دلایل ژنتیکی افسردگی پرداختند.
آنها این موضوع را مورد مطالعه قرار دادند که آیا افراد حامل ژن هایی که آنها را در معرض خطر ابتلا به شیزوفرنی قرار می دهد، از ساختار ژنتیکی مشترک با افراد افسرده برخوردار هستند و یا خیر.
این مطالعه نشان می دهد، احتمالا گروهی مشخص از افراد افسرده با افزایش خطر ابتلا به شیزوفرنی روبرو می شوند و برخی مبتلایان به افسردگی، فاکتورهای ژنتیکی مرتبط با شیزوفرنی را دارند. یافته های این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است.