بازسازی چگونگی تولد ماه در ایتالیا

ستاره شناسان و دانشمندان ایتالیائی در حال بررسی و مطالعه نحوه شکل گیری و پیدایش ماه ، تنها قمر سیاره زمین هستند . بر اساس پژوهش های جدید انجام شده ، مشخص شد که ماه از بقایای ناشی از برخورد زمین و برادر توام آن یعنی تیا Theia در حدود بازه زمانی بین 4 تا چهار و نیم میلیارد سال پیش به وجود آمده است . در واقع باید اذعان داشت که منظومه شمسی در ابتدا دارای 20 سیاره بوده که تیا یکی از آن ها محسوب می شد . این سیاره با سرعت به سمت زمین حرکت کرده و پس از برخورد شدیدی که بین این دو سیاره به وجود آمد ، زمین بقا یافته و تیا نابود شد .

این تصادم شدید سبب تکه تکه شدن تیا و همچنین جدا شدن بخش هائی از سطح سیاره زمین شد که در نتیجه میلیارد ها قطعه سنگ بزرگ و کوچک ناشی از این برخورد ، در محیط اطراف پخش شدند ، شدت این انفجار به حدی بود که این سنگ ها تا فاصله ای دور از کره زمین پرتاب شده و توده ای از ابرهای متراکم را تشکیل دادند  . به دلیل وجود جاذبه زمین ، این سنگ های باقی مانده از انفجار مورد بحث ، در مدار به چرخش درآمده و به یکدیگر متصل شدند . سرانجام این فرآیند منجر به تشکیل ماه ، تنها قمر کره زمین شد .

کشف این موضوع ، پاسخ مناسبی برای وجود شباهت زیاد در ترکیب ساختاری کره زمین و ماه است . این موضوع مدت های طولانی برای ستاره شناسان و دانشمندان به عنوان یک معما باقی مانده بود .

گفتنی است نتایج این مطالعات در آخرین شماره مجله طبیعت یا the journal Nature منتشر شده است . آلساندرو ماستروبونو باتیستی Alessandra Mastrobuono-Battisti  دانشمند ایتالیائی که سرپرست این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت ، توانسته است این رویداد را به صورت کامپیوتری و با جزئیات دقیق ، بازسازی کند .