جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می شود

نشست حمایت از تدوین پرونده نامزدی جنگل های هیرکانی برای ثبت در سایت میراث طبیعی جهانی یونسکو با حضور دستگاه های ذیربط ایرانی و بنیاد سوکو از کشور آلمان در محل معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

در این نشست با پیگیری دفتر زیستگاه ها و امور مناطق، هماهنگی کمیسیون ملی یونسکو، صندوق ملی محیط زیست و حضور سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نمایندگان بنیاد سوکو ( سوخو ) از کشور آلمان و تنی چند از اساتید و صاحب نظران دانشگاهی با هدف تدوین نقشه راه تکمیل پرونده ثبت جنگل های هیرکانی و هماهنگی دستگاه های متولی و ارائه به یونسکو برگزار شد.
فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به اهمیت جنگل های هیرکانی با قدمت زمین شناسی بیش از 40 میلیون سال، ارزش دیرین شناسی درختان با بیش از یک میلیون سال، تنوع زیستی بسیار بالای گیاهی و جانوری و زیبا شناختی که در واقع به عنوان یک فسیل زنده منحصر بفرد در جهان مطرح است، گفت: ایران در نظر دارد بخش های واجد شرایط از این جنگل ها شامل 9 تا 10 سایت را به منظور میراث طبیعی جهانی در یونسکو به ثبت برساند.
به گفته دبیری، پرونده مذکور سال آینده به طور رسمی در یونسکو مطرح می شود.
جنگل‌ های هیرکانی (یا جنگل ‌های مختلط خزری – هیرکانی) یک زیست‌ منطقه در زیست‌ بوم جنگل ‌های مختلط پهن ‌برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت 55٬000 کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.
این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است، این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌ های جهان به شمار می‌ آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می ‌شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.