تلاش محققان برای ارائه راهکارهای درمانی اعتیاد با کمک ورزش

به گزارش ایسنا، در آزمایشگاه علوم‌شناختی و رفتار مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان طرح «بررسی اثرات شدت‌های مختلف ورزش اجباری بر نارسایی‌های رفتاری، مرگ سلولی، میزان BDNF قشر جلوی پیشانی و هیپوکامپ در رت‌های نر و ماده وابسته به مورفین» در دستور کار قرار دارد.

در این طرح که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حال انجام است، آزمایشاتی در زمینه «استفاده از ورزش به منظور بازتوانی شناختی در اعتیاد» بر روی مدل حیوانی انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، آزمایشگاه علوم شناختی و رفتار در دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 85 راه‌اندازی و تکمیل شده است. فعالیت‌های این آزمایشگاه در حوزه‌های تخصصی چون فعالیت‌های شناختی و الگوهای رفتاری در شرایط سلامت و بیماری چون استرس، اعتیاد و PTSD (یکی از انواع اختلالات اضطرابی) و همچنین مداخلات درمانی مانند ورزش، محیط غنی و داروها و درمان‌های ترکیبی برای اصلاح اختلالات شناختی متمرکز است.

در حال حاضر تعداد 5 دانشجوی دکتری، 3 دانشجوی ارشد و دو دانشجوی پزشکی عمومی بر روی پروژه‌های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند. در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای کارهای تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی با تکنیک‌های رفتاری، الکتروفیزیولوژی (ثبت‌های خارج سلولی به صورت اسپایک و پتانسیل‌های میدانی)، بیوشیمیایی، مولکولی و هیستولوژی فراهم شده است.

از جمله زمینه‌های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه می‌توان به حوزه‌هایی چون بازتوانی شناختی در اعتیاد، یادگیری و حافظه فضایی، یادگیری احترازی غیرفعال (Passive avoidance learning)، یادگیری شرطی (Fear and contextual fear conditioning) و اضطراب اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا