تحصیل بیش از 3600 دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان فارسی خارج از کشور

به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در نشست خبری با محوریت "گردهمایی مدیران گروه‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های خارج از کشور و توسعه ارتباطات علمی بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی" با بیان اینکه در طول چند سال اخیر با توجه به وزن جامعه علمی ایران در جهان توجه کشورهای جهان توجه ویژه‌ای بوده است، اظهار کرد: توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری به طرز شگفت‌آوری در حال رشد است از طرفی همکاری‌های بین‌المللی هم از جهت بهره‌وری در داخل برای ارتقاء و هم در راستای بالا بردن سطح منطقه حائز اهمیت است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: سرریز علم و فناوری ایران به سمت کشورهای اسلامی می‌تواند منجر به بالا بردن سطح علمی این کشورها شود البته ما در مساله توسعه فعالیت‌های بین‌المللی نکاتی همچون «نفوذ» را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه مساله نفوذ به صورت نظام‌مند مدنظر ما قرار دارد، تصریح کرد: در واقع سیاست وزارت علوم در توسعه فعالیت‌های بین‌المللی به‌گونه‌ای است که هم توسعه و ارتقای علم و فناوری در داخل داشته باشیم و هم از نفوذ دیگران به داخل کشور جلوگیری کنیم تا محملی برای سوءاستفاده کشورهای دیگر فراهم نشود.

سالار آملی با بیان اینکه یکی از محورهای گسترش و توسعه روابط بین‌الملل پرداختن به زبان و ادبیات فارسی در خارج است، اظهار کرد: مساله گسترش و توسعه زبان و ادبیات فارسی میان علاقه‌مندان به این زبان و ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان در سطح دنیا همواره جزء رهنمودهای مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. از این رو خط مشی وزارت علوم توسعه زبان فارسی و گسترش کرسی‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به عنوان عمده‌ترین بحث دیپلماسی علمی کشور بوده است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه توسعه زبان و ادبیات فارسی به نوعی قدرت نرم محسوب می‌شود که در این رابطه دوگونه فعالیت را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: تاکنون توانسته‌ایم 51 کرسی در 31 کشور تاسیس کنیم و از سال 1362 تاکنون 222 استاد به این کرسی‌ها اعزام شده‌اند. در واقع یک شبکه ارتباطی عظیمی در این راستا شکل گرفته است.

به گفته سالار آملی، 3636 دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور در حال تحصیل هستند که از این تعداد حدود 600 نفر در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از دانشگاه‌های خارجی به صورت مستقل اقدام به راه‌اندازی کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی برای شناخت بیشتر ایران کرده‌اند که تخمین زده می‌شود 200 کرسی توسط دانشگاه خارجی تاسیس شده باشد.

برگزاری گردهمایی روسای گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دنیا اواخر دی‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی

سالار آملی در ادامه از برگزاری نشست علمی دو روزه (28 و 29 دی‌ماه) در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور روسای گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی، گزارش‌گیری از میزان توسعه زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان است به‌گونه‌ای که پس از جمع‌آوری این گزارش‌ها و تبادل افکار، این گزارش‌ها به عنوان یک منبع اطلاعات علمی مناسب برای شروع برنامه‌ریزی از نقطه صفر در دنیا مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه همچنین با توجه به اینکه زبان 100 کشور تعیین سطح شده است، ما نیز به همت اساتید دانشگاهی برنامه‌ریزی مدونی انجام داده‌ایم تا آزمونی را برای تعیین سطح زبان فارسی در دنیا برگزار کنیم که قرار است مباحث مربوط به این موضوع در این گردهمایی مطرح شود.

سالار آملی توضیح داد: این آزمون برای ارزیابی معیارهایی همچون توانایی سخن گفتن، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب است که در مرحله آخر اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی از سوالات با محوریت سازمان سنجش به عنوان مجری اصلی در نظر گرفته شده است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار کرد: از طرفی بازنگری و تدوین سرفصل‌های دروس و منابع آموزشی از دیگر اهداف برگزاری این گردهمایی است زیرا بین مجموع سرفصل‌های دروس زبان فارسی در دنیا باید هماهنگی وجود داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه 82 مهمان از 35 کشور دنیا در این گردهمایی حضور خواهند داشت، افزود: به احتمال زیاد مهمانانی از هشت کشور دیگر نیز در این گردهمایی حاضر خواهند شد البته با توجه به اینکه برگزاری این نشست علمی اولین حرکت جدی ما در سطح دنیا است ما به صورت عمده گسترش زبان و ادبیات فارسی در دنیا و اشاعه فرهنگ اصیل ایران را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سالار آملی همچنین درخصوص اولویت‌بندی کشورها در توسعه زبان و ادبیات فارسی توضیح داد: کشورهایی که از قبل زبان و ادبیات فارسی را مورد توجه قرار داده بودند همچون هندوستان، پاکستان، عراق، روسیه و کشورهای منطقه در اولویت ما قرار دارند البته کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره‌جنوبی و برخی از کشورهای اروپایی نیز راه‌اندازی شده است.

توافق سند 2020 به یونسکو ارسال نشده است

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در پاسخ به سوالی درخصوص اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مبادله سند 2020 توضیح داد: در این خصوص توافقی امضا نشده و به یونسکو ارسال نشده است فقط گروهی کاری را انجام داده‌اند و در سامانه خود به نظرخواهی گذاشته‌اند. این موضوع هنوز در دست بررسی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا