ساخت سنسوری برای شبیه‌سازی مچ دست

به گزارش ایسنا، بابک آزموده مجری طرح هدف از انجام این تحقیقات را ارائه الگوریتم تخمین نیروهای دست با استفاده از روش‌های مدل سازی غیر پارامتریک دانست و گفت: برای این منظور درصدد بودیم تا با استفاده از طراحی و ساخت سنسوری نحوه انقباض عضلات دست را مدل سازی کنیم.

وی با تاکید بر این که در این تحقیقات موفق به طراحی و ساخت سنسوری با سه درجه آزادی  شدیم، اظهار کرد: این سنسور برای اندازه گیری نیروهای ایجاد شده در راستای مختلف با قابلیت اندازه گیری نیرو و تغییرات نیروی دست طراحی شده است.

آزموده با تاکید بر این که این سنسور همچنین قادر است مدل تولید نیرو در عضلات مچ دست را با خطای حداقل ممکن اندازه گیری کند، ادامه داد: برای این منظور طی آزمایش طراحی شده داده‌های مربوط به نیرو و سیگنال عصبی حاصل از انقباض عضلات به صورت هم زمان ثبت می‌شوند. 

مجری طرح اضافه کرد: در مرحله بعد این داده‌ها به شبکه عصبی داده شد که از این طریق توانستیم مدلی از انقباض عضلانی دست تهیه کنیم.

به گفته این محقق، با استفاده از سیگنال‌های به دست آمده به وسیله حسگر و داده‌های ثبت شده از فعالیت عضلات در طول مدت فعالیت، مدلی از مکانیسم تولید نیرو به وسیله مچ دست ایجاد شد که قادر به شبیه سازی فرآیند تولید نیرو با دقت قابل قبولی است.

وی با اشاره به اهمیت داده‌های به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی، یادآور شد: با استفاده از این روش می‌توان علاوه بر تولید دست مصنوعی، از آن به عنوان جراحی از راه دور نیز استفاده کنیم.

آزموده با تاکید بر این که این طرح به ثبت داخل رسیده است، از انتشار دو مقاله از این تحقیقات خبر داد که انتشار آن مراحل نهایی خود را طی می‌کند.پروژه تحقیقاتی «طراحی و ساخت یک حسگر نیروی دو درجه آزادی به منظور تخمین نیروهای دست» در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سوی بابک آزموده و به راهنمایی دکتر احمدی پژوه در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد اجرایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا