فراخوان ستاد نانو برای بومی‌سازی ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی

چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، یکی از برنامه‏‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که می‌کوشد مشکلات کلیدی بنگاه‌های صنعتی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور را از طریق جلب مشارکت پژوهشگران و فناوران کشور برطرف کند.

با توجه به تجربه موفق چالش‌های نوآوری که منجر به برداشتن گام مهمی در راستای توسعه راهکارهای نوین برای افزایش سرعت و میزان تولید نانوالیاف شد و همچنین دومین چالش نوآوری با موضوع افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی که تاکنون شاهد حضور پررنگ نوآوران و فناوران کشور در آن هستیم، اولین چالش فناوری با موضوع ساخت تیپ (پروب) میکروسکوپ نیروی اتمی کلید خورد.

میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) یک ابزار آنالیز چندکاربردی است که علاوه بر مدهای مختلف آنالیز سطح در لیتوگرافی، نانو منیپیولیشن، آنالیزهای نیروی مغناطیسی و شیمیایی و سایر آنالیزهای مورد نیاز در مقیاس نانو کاربرد دارد.

ولی به دلیل گران‌بودن تیپ این میکروسکوپ‌ها که از خارج کشور تامین می‌شود، خدمات‌دهی آزمایشگاه‌ها به پژوهشگران ایرانی با محدودیت جدی روبه‌رو است. از این رو با توجه به مصرف بالای این افزاره (تیپ) و نقش و اهمیت آن در عملکرد اثربخش میکروسکوپ‌های نیروی اتمی، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قصد دارد تا با اتکا به دانش و تخصص دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور و سایر پژوهشگران، مخترعان و فناوران کشورمان، فناوری تولید این افزاره را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

متقاضیان برای شرکت در این چالش تا اول اسفندماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

به شرکت‌کنندگانی که بتوانند نمونه آزمایشگاهی طرح خود را ارائه دهند، ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال گرنت تعلق خواهد گرفت. برنده نهایی چالش نیز از جایزه نفیس ۶۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی برای توسعه محصول نهایی بهره‌مند خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا