میوه 52 میلیون ساله

تاریخچه باستانی خانواده گیاهان به طور گسترده‌ای ناشناخته است و تا به حال تنها تعداد کمی از دانه گیاهان در نهشه‌های رسوبی به صورت فسیل کشف شده‌اند. حالا با این کشف محققان می‌گویند ریشه این گیاهان بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد. دانه این گیاه کشف شده به خانواده‌ای تعلق دارد که شامل گیاهان مشهوری همچون سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و فلفل است. این گیاه نوعی از گیاه Physalis   که در جنگل‌های بارانی فسیل شده در پاتاگونیا کشف شده است. این گیاه به خانواده سولانسه یا تارجزی متعلق است که شامل محصولات زراعی، تنباکو، گیاهان دارویی و گل باغ مانند گل اطلسی هم می‌شود.

یتر ویلف، استاد علوم زمین در دانشگاه پنسیلوانیا رییس تیمی بوده که موفق به کشف این دانه باستانی شدند. او می‌گوید:«  این تنها فسیل میوه یافت شده متعلق به گروهی از گیاهان است که شامل 2 هزار گونه می‌شوند. بسیاری از تاریخچه تکاملی حیات، مخصوصا گیاهان که به ندرت فسیل شده‌اند، به شدت ناشناخته است». او ادامه می‌دهد:« اما ما اینجا شاهد کشف یکنمونه به شدت نادر فسیلی هستیم، یک دانه که با پوشش غلاف میوه‌اش احاطه شده است و تقریبا چنین چیزی تا به حال کشف نشده است».

بر اساس نتایج این پژوهش که در نشریه ساینس منتشر شده است، این میوه از خویشاوندان توماتیلو که به طور گسترده در آشپزی مکزیکی از ان استفاده می‌شود و گیلاس بوته‌ای یا Physalis  است. آن‌ها یک غشاء کاغذی فانوس مانند داشته که در اطراف گوشته نرم و قابل خوردن گیلاس مانند گیاه می‌رویند. قبلا تصور می‌شد توماتیلوس اخیرا و زمانی که کوه‌های آند به وجود آمدند، تکامل یافته‌اند. حدود 50 میلیون سال قبل آمریکای حنوبی به قطب جنوب و استرالیا بسیار نزدیک‌تر و جهان گرم‌تر از امروز بود. محققان معتقدند که ناحیه‌ای که این فسیل در آن کشف شده‌است احتمالا حاوی فسیل‌های بیشتری از گیاهان خواهد بود.