دانش‌آموزان ابتدایی چاق تر میشوند

چاقی در سراسر جهان به عنوان یکی از مشکلات تهدیدکننده سلامت به شمار می رود و پژوهش های بسیاری در سرتاسر جهان به منظور شناخت بیشتر و همچنین برای مهار و کاهش آن جریان دارد.

در همین راستا، یک مطالعه علمی پژوهشی در خصوص میزان شیوع چاقی در دانش آموزان ابتدایی، توسط محققینی از دانشگاه های علوم پزشکی همدان، تهران، گناباد و نیشابور با همکاری مرکز آموزش و پرورش جوکار و همچنین دانشگاه علوم مهندسی شیراز به انجام رسیده است.

برای انجام این پژوهش، تمامی مطالعات مقطعی انجام گرفته ایران در زمینه‌ی شیوع چاقی در دانش آموزان مقطع ابتدایی از پایگاه‌های داخلی و بین المللی شامل: Magiran , SID, Iranmedex, Scopus  وPubmed   در شهریور ماه سال 1394 استخراج شدند. سپس داده های به دست آمده از این مطالعات، با استفاده از نرم افزارهای آماری تجزیه و تحلیل گردیدند.

چاقی در سراسر جهان به عنوان یکی از مشکلات تهدیدکننده سلامت به شمار می رود و پژوهش های بسیاری در سرتاسر جهان به منظور شناخت بیشتر و همچنین برای مهار و کاهش آن جریان دارد.

نتایج جامع حاصل از مقالات مورد بررسی نشان می دهد که شیوع چاقی در دانش آموزان ابتدایی کشور حدود 7 درصد بوده است. همچنین بر اساس این نتایج، شیوع چاقی در پسرها بیشتر از دختران گزارش گردیده است.

این نتایج که در مجله علمی پژوهشی «پایش» وابسته به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی منتشر شده، حاکی از آن است که چاقی در دانش آموزان ایرانی همگام با سایر کشورهای درحال توسعه به یکی از معضلات بهداشتی تبدیل شده است. لذا طبق بیان محققین، لزوم برنامه ریزی و اجرای برنامه های مداخله ای برای بهبود سبک زندگی، اصلاح الگوهای تغذیه ای و در نتیجه اجتناب از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی، ضروری است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: خزایی، س. و همکاران. 1395. بررسی شیوع چاقی در دانش آموزان مقطع ابتدایی در ایران: یک مطالعه مروری ساختار یافته و فراتحلیل. پایش، 16(1): 26-17.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا