«صنعت مبلمان» دشمن انسان و محیط زیست

صنعت مبلمان، هر ساله باعث انتشار حجم زیادی از مواد فرار آلی که ناشی از استفاده از انواع چسب‌ها، پارچه، رنگ‌ها و مواد پوششی است، به محیط زیست می‌شود. برای اندازه‌گیری میزان این آلودگی ها، چند روش وجود دارد که یکی از بهترین آنها ارزیابی چرخه حیات است.

ارزیابی چرخه حیات تکنیکی است که در آن اثرات زیست‌محیطی مرتبط با یک محصول، در کل چرخه حیاتش ارزیابی شده و در نهایت برای بهبود فرآیند‌های تولید و جلوگیری از اثرات نامطلوب زیست محیطی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا استفاده از این تکنیک، اهمیت زیادی در نیل به توسعه پایدار و بهبود شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارد.

در این زمینه، پژوهشگرانی از دانشکده های منابع طبیعی و مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن، داده‌های سیاهه چرخه زندگی فرآیند تولید مبلمان راحتی در دو واحد تولیدی مجزا در استان تهران، جمع آوری شده و جریان تولید این فرآورده به صورت دروازه تا دروازه مورد تجزیه و تحلیل زیست محیطی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که  انجام مراحل برش‌کاری و مونتاژ کلاف مبلمان در داخل همان واحد تولیدی، به طور کلی میزان انتشار آلودگی را بیشتر می نماید.

همچنین یافته ها مشخص نموده اند که بیشترین عامل اثر گذار در این خصوص، مربوط به تولید و استفاده از پارچه و پس از آن تولید فوم پلی اورتان می‌باشد.

علاوه بر این، نتایج حاصله، نشان از آن دارد که تولید مبلمان راحتی، بیشترین تاثیر را روی کیفیت اکوسیستم و بعد از آن به ترتیب بر روی سلامت انسان و منابع (سوخت‌های فسیلی و معادن) می‌گذارد.

یافته های این پژوهش به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «صنایع چوب و کاغذ ایران» وابسته به انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران به چاپ رسیده است.

منبع: عباسی، ه. و همکاران. 1395. رزیابی اثرات زیست محیطی فرآیند تولید مبلمان راحتی با استفاده از تکنیک ارزیابی چرخه حیات (LCA). صنایع چوب و کاغذ ایران ، 7(3): 485-475.