کاهش وزن و کمک به ترک سیگار با گردنبند هوشمند دانشمند ایرانی

عادات غذایی نادرست بویژه استفاده از غذاهای فوری (فست‌فود) باعث همه‌گیر شدن مشکل چاقی شده است که با عوارض جدی از جمله ابتلا به دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.

رعایت رژیم غذایی مناسب و توجه به میزان کالری دریافتی می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند.

محققان مرکز Embedded and Reconfigurable Systems Lab در دانشکده علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA)‌ به سرپرستی دکتر «مجید صراف‌زاده»، گردنبند هوشمند WearSens را ابداع کرده‌اند که به کاهش وزن و رعایت رژیم‌ غذایی کمک می‌کند.

در این گردنبند هوشمند از حسگرهای پیزوالکتریک ورزشی استفاده شده است که نسبت به حرکات مکانیکی حساس هستند؛ گردنبند بدور گردن بسته شده و بخش حسگرها روی گلو قرار می‌گیرند.

گردنبند اقدام به رهگیری ارتعاشات روی گلو می‌کند؛ زمانیکه ماده‌غذایی یا نوشیدنی از گلو پایین می‌رود، لرزشی روی پوستِ اطراف گردن ایجاد می‌شود که توسط حسگرها ثبت می‌شود.

هر ماده‌غذایی یک الگوی متمایز ایجاد می‌کند؛ بطورمثال خوردن یک غذای نرم و مرطوب، سپس جویدن و بلع آن یک الگوی متفاوت در مقایسه با خوردن و بلعیدن یک خوراکی ترد و خشک ایجاد می‌کند.

به گفته «صراف‌زاده»، برای شخصی‌سازی کردن این گردنبند از افراد خواسته می‌شود تا موادغذایی نرم و مرطوب یا ترد و خشک را بخورند؛ سپس داده‌های ارتعاشی به نرم‌افزار تلفن‌همراه هوشمند منتقل شده و الگوهای بلع فرد ذخیره می‌شوند.

دقت گردنبند هوشمند WearSens در تشخیص غذاهای جامد و مایع، نوشیدنی‌های سرد و گرم حدود 90 درصد گزارش شده است؛ همچنین در سه چهارم موارد این وسیله می‌تواند آجیل، شکلات، و سایر موادغذایی نرم و سخت را بدرستی تشخیص دهد. از این طریق، برنامه رژیم‌غذایی روزانه فرد قابل رهگیری است.

در آزمایش‌های صورت گرفته با مشارکت 30 داوطلب مشخص شد که این گردنبند قادر به تشخص هزاران ترکیب و ماده‌غذایی مختلف است که رژیم‌غذایی را تشکیل می‌دهند.

همچنین نتایج مقدماتی حاکی از قابلیت این گردنبند هوشمند در تشخیص تعداد قرص‌های مصرف‌شده یا تعداد نخ سیگارهای کشیده‌شده در طول روز است که می‌تواند به منظور یادآوری دوزهای فراموش شده دارو یا کمک به ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات خود با همکاری جراحان پیوند ریه در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، با استفاده از گردنبند هوشمند WearSens، الگوهای تنفس بیماران تحت عمل پیوند را کنترل کنند، چراکه تنفس غیرطبیعی می‌تواند نشانه‌ای از رد پیوند باشد و در اینصورت بیمار باید سریعا به بیمارستان منتقل شود.

نتایج این دستاورد در مجله IEEE Sensors منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا