پرستاران «درد» بیماران را درک نمیکنند!

درد یکی از رایج­ترین علایم بیماری در افرادی است که نیاز به مراقبت بالینی دارند. پرستاران از نظر بالینی، به علت داشتن ارتباط مستقیم با بیماران و صرف بیشترین زمان مراقبت از آنان، نقش مهمی در مدیریت درد پس از  جراحی به عهده دارند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشکده علوم پزشکی نیشابور و بیمارستان امام رضای مشهد در یک مطالعه پژوهشی جالب توجه، به مقایسه دیدگاه بیماران و پرستاران در رابطه با مدیریت درد پرداخته اند.

در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 118 بیمار پس از جراحی قلب باز و 50 پرستار مراقبت کننده از آن ها در بیمارستانهای قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد مشارکت داشته اند. معیارهای ورود به تحقیق جهت شرکت بیماران شامل مواردی چون داشتن رضایت، عدم اتصال به ونتیلاتور، عدم دریافت مواد مخدر قبل تکمیل پرسشنامه، عدم اعتیاد به موادمخدر و الکل، مدت زمان جراحی کمتر از 72 ساعت بوده است. در مورد پرستاران نیز، داشتن حداقل 6 ماه سابقه کار در بخش مورد نظر و تمایل به شرکت در مطالعه جزو شرایط ورود به تحقیق بوده است.

درد یکی از رایج­ترین علایم بیماری در افرادی است که نیاز به مراقبت بالینی دارند. پرستاران از نظر بالینی، به علت داشتن ارتباط مستقیم با بیماران و صرف بیشترین زمان مراقبت از آنان، نقش مهمی در مدیریت درد پس از  جراحی به عهده دارند.

داده های مورد نیاز برای این پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای به عنوان «کیفیت مدیریت درد پس از جراحی ازدیدگاه بیماران و پرستاران» جمع آوری گردید. این داده ها سپس با استفاده از نرم افزارهای آماری تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد کفایت مدیریت درد، درخواست مسکن، مدت زمان رسیدگی به شرایط بیمار پس از درخواست مسکن، تفاوت های آشکار و قابل توجهی وجود دارد.

همچنین بر اساس این نتایج، در ارتباط با تقاضای داروی مسکن بیشتر توسط بیمار، بین بیمار و پرستار اختلاف نظر معناداری وجود داشته است، به طوری که حدود 99 درصد پرستاران معتقد بودندکه بیماران داروی مسکن بیشتر از حد نیاز تقاضا می کنند، در صورتی که تنها نزدیک به 28 درصد بیماران چنین اعتقادی داشتند.

به گفته محققینی که این طرح پژوهشی را به انجام رسانده اند، چنین یافته هایی، اهمیت بهبود و پیشرفت آموزش های مداخله ای برای پرستاران در جهت بهبود استراتژی مدیریت درد موثر در بیماران بستری در جراحی قلب باز را نشان می دهد.

نتایج این پژوهش در آخرین شماره از مجله علمی پژوهشی «سلامت و مراقبت» وابسته به دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل منتشر گردیده است.

 

 

منبع: بهرامی، م. و همکاران. 1395. مقایسه دیدگاه بیماران و پرستاران از مدیریت درد پس از جراحی قلب باز. مجله سلامت و مراقبت ، 18(3): 190-179.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا