رشد 50 درصدی قراردادهای فناوری در سال 94

به گزارش ایسنا، امین اسماعیلی در گردهمایی روسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، به تشریح مسائل و مشکلات پژوهش و فناوری در نیمه دوم سال 92، اشاره کرد و گفت: تشنج داخلی همچون انتخابات، مدیران کم‌بلد، توقف اجرای قوانین و مقررات، فقدان ساختارهای جدید و مورد نیاز، فقدان ردیف بودجه برای 15 مرکز جهاد دانشگاهی، ضعف ساختارهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و فراوانی مدیران خارج از مهم‌ترین مشکلات مربوط به حوزه پژوهش بود.

معاون سابق پژوهش جهاد دانشگاهی افزود: همچنین مسائل پروژه‌یابی و نیازسنجی (احیای روابط با دستگاه‌های اجرایی)، عدم توازن فعالیت‌ها در گستره جغرافیایی (26 واحد فاقد فعالیت‌های شاخص، دو درصد گردش مالی، 5 درصد فعالیت‌های پژوهشی)، مدیریت عمودی و غیرمشارکتی (سلسله مراتبی)، روابط انسانی نامناسب، نیمه‌وقت بودن مدیران، رکود اقتصادی و فقدان برنامه و محدودیت کارفرماها و ارتباطات نابسامان با آنها (همچون وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری، وزارت دفاع، صدا و سیما و غیره) از دیگر مشکلات مربوط به این حوزه می‌شد.

وی به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: ساماندهی ستاد دفتر مرکزی، ساماندهی روابط انسانی داخلی و ایجاد آرامش در فضا و جو سازمانی، تسریع امور اداری، اجرای قوانین و فعال‌سازی ساختارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی (شورای بررسی، شورای نظارت و غیره)، تدوین برنامه پنجم توسعه و مشارکت در ارزیابی آن و ساماندهی ارتباطات با خارج از سازمان (سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت دفاع و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) از جمله اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت بود.

امین‌اسماعیلی ادامه داد: همچنین ساماندهی ارزیابی ساختارها (از گروه‌ها به مراکز رشد و مراکز خدمات تخصصی) و ساماندهی پروژه‌یابی و نیازسنجی از اقدامات دیگر مجموعه پژوهشی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شد که فعال‌سازی مجدد و همکاری با زیرمجموعه وزارت نفت، فعال‌سازی ارتباط با سازمان گسترش و نوسازی صنایع، ستاد مرکزی طرح‌های نوین وزارت صنعت، وزارت دفاع، سازمان برنامه و بودجه و غیره در این راستا انجام شد.

وی فعال‌سازی ارتباط با وزارت علوم، شورای عتف و زیرمجموعه‌های آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: همچنین فعال‌سازی ارتباط با وزارت بهداشت، فعال‌سازی ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستادهای آن، عقد تفاهم‌نامه همکاری و ایجاد صندوق مشترک حمایت از طرح‌های فناورانه، تعیین دستگاه‌های هدف اصلی همچون وزارت صنعت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت دفاع، شهرداری‌ها و غیره و تمرکز در پروژه‌های بزرگ از دیگر برنامه‌های انجام شده محسوب می‌شود.

امین‌اسماعیلی همچنین با بیان اینکه شرکت در مناقصه‌های بزرگ و کمک به تاسیس شرکت های دانش ‌بنیان برای پروژه‌های فناورانه بزرگ به نتیجه رسیده از دیگر اقدامات انجام شده در بخش پژوهش جهاد دانشگاهی است، مقابله با رکورد اقتصادی از طریق اختصاص بخشی از منابع دفتر مرکزی به پروژه‌های بزرگ و اعطای تسهیلات کم‌بهره به پروژه‌های دارای مشکل تامین مالی را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به تاسیس صندوق مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، کمک به تجهیز فنی واحدها، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری و بهره‌مندی از جدول 14 قانون بودجه سال 95 و لایحه بودجه سال 96 که البته جدول 14 هنوز محقق نشده است، اشاره کرد.  

معاون سابق پژوهش جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به ساماندهی ارتباط با سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: تصویب 10 طرح پژوهشی ملی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با بودجه 4 میلیارد تومانی و اخذ 7 ردیف بودجه جدید برای پژوهشکده علوم بهداشتی، آی‌تی، فرهنگ و هنر، صنایع شیمیایی، برق، توسعه تکنولوژی و پژوهشگاه علوم انسانی از جمله نتایج ساماندهی ارتباط با سازمان برنامه و بودجه کشور بود.

امین اسماعیلی افزود: از طرفی تصویب و فعال‌سازی 8 و 12 پروژه مصوب، گنجاندن نام جهاد دانشگاهی در جدول 14 قانون بودجه عمومی کشور و دعوت از مسؤولین اجرایی کشور برای بازدید از دستاوردهای جهاد از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تعامل با سازمان برنامه و بودجه بود.

معاون سابق پژوهش جهاد دانشگاهی همچنین ایجاد ساختارهای جدید و مورد نیاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدور حکم راه‌اندازی پژوهشکده‌های جدید (فرآوری مواد فلزی، ماشین های الکتریکی، مطالعات قرآنی، مواد نوین، مسائل اجتماعی و توسعه کالبدی)، راه‌اندازی کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست‌پزشکی، راه‌اندازی شورای مالکیت معنوی و مشارکت در تشکیل کارگروه فرهنگ و مدیریت جهادی از جمله اقدامات انجام شده در راستای ایجاد ساختارهای جدید و مورد نیاز بود.

امین‌اسماعیلی ادامه داد: همچنین از 13 واحد در حال توسعه برای دستیابی یک حوزه کاری شاخص در سطح ملی یا منطقه‌ای (واحدهای خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، تبریز، لرستان، هرمزگان، کردستان، اصفهان، ایلام، علامه طباطبایی و الزهرا) حمایت صورت گرفت.

رشد 50 درصدی قراردادهای پژوهش و فناوری در سال 94

امین‌اسماعیلی در ادامه به تعداد طرح‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: سال 92، 2500 طرح در دست اجرا، عقد قرارداد و خاتمه یافته داشتیم که این تعداد در سال 93 با رشد 5 درصدی به 2 هزار و 596 طرح و در سال 94، با رشد 18 درصدی به 3000 طرح رسید.

معاون سابق پژوهش جهاد دانشگاهی افزود: همچنین مبلغ قرارداد طرح‌های پژوهش و فناوری در سال 92، به میزان 92 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 93 با کاهش 12 درصدی به 83 میلیارد تومان و در سال 94 با رشد 50 درصدی به 120 میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در سال 92، 1421 مقاله ارائه و یا چاپ شد که این میزان در سال 93، با رشد 9.3 درصدی به 1500 عنوان و در سال 94 با رشد 8.2 درصدی به 1695 عنوان رسید.

امین‌اسماعیلی به تعداد گروه‌های پژوهشی و مراکز جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در سال 92، 130، در سال 93، 132 و در سال 94، 135 گروه پژوهشی داشتیم و همچنین در بخش مربوط به مراکز نیز با ثبات مواجه بودیم به گونه‌ای که در حال حاضر طبق آخرین آمار 117 مرکز در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به بودجه تحقیقاتی نیز گفت: بودجه تحقیقاتی نسبت به بودجه کل جهاد در سال 92، 64 درصد، در سال 93، 63 درصد و در سال 94 به 62 درصد رسید. از طرفی نسبت درآمدهای اختصاصی پژوهش به کل درآمدها در سال 92، 61 درصد، در سال 93، 65 درصد و در سال 94، 55 درصد بود.

معاون سابق پژوهش جهاد دانشگاهی ضمن بیان اینکه انتشار کتاب‌های علمی حاصل از پژوهش در سال 94 با رشد 11.9 درصدی مواجه شد، به برخی از ضرورت‌های حوزه جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: حفظ و ارتقای روحیه جهادی همچون انجام درست کار، کم‌توقعی، روحیه فداکاری، اخلاقی عمل کردن، اسوه بودن مدیران، انتقادپذیری و افزایش بهره‌وری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین حفظ و ارتقای آرامش درون‌سازمانی، گرفتن پروژه‌های بزرگ و ملی، محدود کردن حوزه‌های اصلی کار و فعالیت، متناسب‌سازی ساختارها با فعالیت‌ها، پرهیز از دوگانگی‌های مصنوعی، اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه حمایتی و نظارتی و انتقاد تجارب نسلی و تجدید و اصلاح ساختار سازمانی با هدف مرتبط کردن فعالیت‌ها از جمله مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا