سهم گردش اطلاعات ایران در فضای وب اندک است

بی شک برگزاری کنفرانسی با این عنوان می تواند سهمی در توسعه و ارتقا این علم داشته باشد. برپایی نخستین کنفرانس بین المللی و تخصصی وب پژوهی بهانه ای شد تا گفت و گویی اختصاصی با دکتر محمد جواد کارگر،عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ، مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر نخستین کنفرانس بین المللی وب پژوهی انجام دهیم؛ این کنفرانس 26 تا 27 فروردین امسال با حضور جمعی از فرهیختگان و مسوولان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وب چیست؟

وب جزیی از اینترنت است. وب در سال 1989 توسط تیم برزلی با نام شبکه گسترده جهانی یا World Wide Web اختراع شد. در واقع وب یک جنبش مشترک است که توسط W3Cرهبری می شود که فرمت‌های رایج داده را روی شبکه گسترده جهانی ترویج می کند.

دنیای بدون وب چه دنیایی است؟ با ابداع وب چه تغییراتی در زندگی بشر ایجاد شد؟

قبل از ایجاد وب دنیا انسان‌ها صرفا فیزیکی بود اما با ابداع فضای مجازی وب، دنیا و دریچه ای جدیدی روی بشر باز شد. وظیفه و رسالت اصلی وب ارایه تسهیل و خدمات بیشتر به بشر است. طبیعی است خدمات و تسهیلات روز افزون وب باعث استقبال و اقبال مردم به این تکنولوژی شده است. گسترش و توسعه این تکنولوژی باعث شده نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم دنیا روز به روز به این تکنولوژی نیازمندتر باشند و در جهت گسترش و توسعه آن گام بردارند. امروزه وب با  تمام تکنولوژی‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. به عنوان مثال اکنون اکثر مردم به دنبال استفاده از موبایل‌های هوشمند هستند؛موبایل‌هایی که کارها و خدمات مورد نیازمردم  را در فضای وب برآورده کند. این نوع نیاز و اهمیت ویژه آن تنها متعلق به فرد و انجمن خاصی نیست بلکه ابعاد وسیع فردی، اجتماعی و دولتی و سازمانی را در بر می گیرد.

مهمترین محاسن وب چیست؟

یکی از محاسن وب، معنا پیدا نکردن مکان و زمان است. ما در دنیای فیزیکی گذشته برای تامین مایحتاج و خرید های روزمره زندگی‌مان نیاز به صرف وقت و مکان بودیم در حالی که اکنون می توان تمام خریدها و نیازها را تنها ظرف چند ثانیه و به صورت آنلاین انجام داد. وب همچنین محیط بزرگی برای کسب وکار است. بسیاری از افراد اکنون در زمینه های مختلف به کسب درآمد می پردازند. آموزش و اطلاع رسانی از دیگر خدمات وب است. امروزه افراد حتی کوچکترین نیاز آموزشی شان را از طریق دنیای وب تامین می کنند. در واقع اطلاعات از سطح دانشگاه ها، موسسه های پژوهشی به خانه های مردم راه یافته است.

 و اما معایب وب؟

جدا از محاسن آموزشی، اطلاع رسانی و… این فضا، گاه استفاده نادرست افراد از این سر گرمی ها و برنامه ها مضر است و انسان را از روال طبیعی و عادی زندگی خارج می کند. در صورتی که خدمات بسیاری وجود دارد که شاید بسیاری از مردم با آن آشنایی نداشته باشند. آشنایی مردم با بسیاری از این خدمات می تواند کمک حال بشر باشد. رعایت نشدن حریم خصوصی و بحث هک شدن اطلاعات در شبکه های اجتماعی از دیگر مشکلاتی است که اغلب مردم با آن مواجه اند. البته راه حل هایی هم برای رفع این مشکلات وجود دارد و نباید تنها جنبه های منفی این شبکه ها را در نظر گرفت؛ چه بسا امروزه تشکل‌ها و مجمع‌هایی برای دفاع از اسلام و ایران به وجود آمده است. هرچند استفاده نادرست از این شبکه ها می تواند باعث ترویج فرهنگ غرب و مسایل غیر اخلاقی شود.  

آیا اطلاعات وب توسط شخص یا ارگان خاصی کنترل می شود؟

وب را کسی کنترل نمی کند. وب یک سیستم توزیع شده است. در واقع وب سیستم متمرکزی نیست که کسی آن را هدایت کند. وب مالک فردی ندارد و افراد مختلف این حوزه محتوا آن را تولید می کنند. البته سهم کشورها در گردش اطلاعات متفاوت است. سهم کشور ما در این بین بسیار ناچیز است؛ هم اکنون شکاف عمیقی بین ما و این کشورهای مطرح وجود دارد.

 چرا سهم ما کم است؟

نبود زیر ساخت های میزبانی یکی از مهمترین دلایل این امر است.

 هم اکنون کدام کشورها در سدر زیرساخت های میزبانی وب قرار دارند؟

امروزه یکی از معیارهای قدرت هر کشور سهم آنان در استفاده از اینترنت و فضای وب است. امروزه کشورهای آلمان، چین، انگلستان، روسیه، فرانسه، ژاپن، هلند و کانادا در سدر کشورها در سدر میزبانی وب هستند.

ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب و شایسته مان در این زمینه نیاز به چه الزامات قانونی هستیم؟

ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب و پر کردن این شکاف نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدون به همراه سرمایه گذاری کلان داریم. قطعا ما برای پر کردن این شکاف نیاز به یک برنامه بلند مدت 10 تا 20 ساله داریم. هم اکنون برای ایجاد این زیرساخت‌ها و الزامات نیازمند قوانین، مسایل حقوقی و سازمانی و همچنین تربیت نیروهای انسانی هستیم.

شما در این کنفرانس دنبال چه چیزی هستید؟

وب  یکی از زیر شاخه های علوم کامپیوتر است. متاسفانه هم اکنون علوم کامپیوتر در ایران تنها در رشته های نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر و هوش مصنوعی خلاصه می شود و سهم اندکی از تحقیقات و پژوهش ها به مساله وب اختصاص یافته است. یکی از اهداف اصلی این کنفرانس تبیین این مساله است که وب نیز به اندازه خود می تواند به عنوان یک رشته محسوب شود و دانشگاه ها، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سایر سیاستگذاران دولتی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

موضوع اصلی این کنفرانس چیست؟

موضوع این کنفرانس صرفا کامپیوتر نیست و به دلیل بین رشته ای بودن این مبحث، مخاطبانی از سایر رشته ها مانند رسانه ها هم مخاطب خواهیم داشت.یکی دیگر از ابعاد این کنفرانس ارزیابی رفتار است، به همین دلیل بحث های روان شناسی هم در آن گنجانده خواهد شد.

مخاطبان اصلی این کنفرانس چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی ما کل قشر حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر اعم از دانشجویان، استادان، متخصصان و شرکت های حوزه فناوری اطلاعات هستند.

این کنفرانس با چه محورهایی برگزار می شود؟

این کنفرانس در 14محور« تحلیل رفتاری و شخصی سازی»، « رسانه و ارتباط شناسی وب»، « اقتصاد اینترنتی و مدل های کسب و کار»، « رایانش وب در کاربردهای همراه»، « امنیت و حریم خصوصی در وب»، « وب معنایی»، «تحلیل محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی»، « سکوهای رایانش توزیعی، انبوه و ابری»، « وب کاوی»، « بازیابی وب تحلیل محتوا»، « سکوها و ابزارهای نرم افزاری وب»، « جامعه شناسی و اخلاقیات وب»، « ارزیابی کیفیت وب»، « تعامل انسان و رایانه» برگزار خواهد شد. ما سعی کردیم با تعیین محورهای گسترده، موضوعات بین رشته ای را در این کنفرانس لحاظ کنیم تا افراد بیشتری جذب آن شوند مثلا صاحب نظران رشته ارتباطات می توانند در محور رسانه و ارتباط شناسی وب و محققانی که در حوزه اقتصاد و مالی کار کرده اند در زمینه اقتصاد اینترنتی یا روان شناسان در محور تحلیل رفتار و شخصی سازی یا جامعه شناسان در زمینه اخلاقیات محور شرکت کنند.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا