برگزاری نشست تخصصی ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور دکتر کثیری (مدیر همکاری‌های علمی، صنعتی و فناوری) و دکتر حجازی (مدیر اجرایی غرفه دانشگاه در جشنواره فناوری نانو) برگزار شد، مهندس جعفری و مهندس زبردست (کارشناسان ستاد نانو فناوری ریاست جمهوری) به تبیین حمایت‌های این ستاد از فعالیت‌های نانو فناوری که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت می پذیرد، پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر کثیری اظهار کرد: در دانشگاه علم و صنعت ایران بیش از صد عضو هیات علمی در بحث نانو فناوری تحقیق و فعالیت دارند و تاکنون بیش از 1400 مقاله و 1000 پایان نامه مرتبط با موضوع نانو در این دانشگاه انجام شده است.

در ادامه، مهندس جعفری (دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو فناوری)، ضمن تبیین وضعیت فناوری نانو در ایران، توضیح داد: یکی از اقداماتی که ستاد نانو از سال‌ها پیش آغاز کرده، ترویج عمومی نانو فناوری است و افزود: از چهار سال پیش، فعالیت جدی دیگری در این ستاد شروع شد و آن ترویج فناوری نانو در فضای صنعتی کشور بود که با دوره های کوتاه مدت به صنایع نشان دهیم فناوری نانو چه مزایایی برای صنعت دارد. کار دیگر، ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح کشور  بود که از سال 84 آغاز شد و تاکنون 76 آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی عضو شده‌اند. کار دیگر که مکانیزم آن حمایتی است ساخت تجهیزات مورد نیاز است که این مکانیزم باعث شده تاکنون 30 شرکت سازنده تجهیزات در کشور داشته باشیم که 28 مورد آن به همین شیوه ایجاد شده‌اند.

مهندس جعفری توضیح داد: کار دیگر ستاد، تمرکز بر تدوین استاندارد بوده است که با همت دکتر بیت اللهی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران) پیگیری شده است و از زیر ساخت های بحث تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی به شمار می رود.

دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو فناوری، به حمایت های کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد از فعالیت‌های علمی- پژوهشی دانشگاهی در قالب حمایت از پایان ‌نامه‌های دانشگاهی (کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، دکتری عمومی)، حمایت از چاپ مقاله (ISI، علمی – پژوهشی)، ارائه مقاله در همایش‌های بین المللی، حمایت از انتشار مجلات (علمی- پژوهشی و ISI داخلی در حوزه فناوری نانو)، حمایت از انتشار کتاب (تالیف، گردآوری و ترجمه) و حمایت از ماموریت فناورانه پرداخت.

وی افزود: در بحث حمایت از پایان نامه‌ها و مقالات، سه شاخص را در کیفیت علمی مد نظر دادیم کیفیت مقالات ISI، ثبت اختراع و مطالعه مروری پتنت.

وی گفت: مبلغ تشویقی پروپوزال‌های نانو در مقطع کارشناسی ارشد، 5 میلیون و در دکتری، 10 میلیون تومان است و معیارهای ارزیابی آن کیفیت علمی، مساله محور بودن و کیفیت کاربردی است و در نهایت ستاد نانو تا 12 میلیون تومان می‌تواند به یک پایان نامه حمایت تشویقی اختصاص دهد.

مهندس جعفری توضیح داد: در حال حاضر در بحث نانو فناوری، 23 گرایش دکتری تخصصی و 65 دوره کارشناسی ارشد و نیز بیش از 3500 پایان نامه دکتری و 17 هزار پایان نامه کارشناسی ارشد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 150 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی فعال در نانو در کشور فعال هستند.

وی همچنین به برگزاری دوره‌های توانمندسازی سرمایه های انسانی فناوری نانو، با هدف تغییر نگرش منابع انسانی به فناوری نانو به مفهوم اشتغال و کسب و کار دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تاکنون 19 دوره توانمندسازی در شهرهای مختلف توسط این ستاد برگزار شده است.

وی در ادامه به توضیح طرح جدید این ستاد به نام «ایناتک» پرداخت و افزود: این طرح در واقع طرح ایده تا تکنولوژی است و یکی از حمایت هایی است که ستاد نانو در قالب سه نوع گرنت اعمال می کند و مخاطب اصلی آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و از دانشجویان خواست در این طرح تحت نظر استاد راهنما و با در نظر گرفتن حق مالکیت دانشگاه شرکت کنند.

دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو فناوری، بسته‌های حمایتی ستاد نانو را مشاوره (شامل حقوقی و قراردادها، مشاوره تجاری، مشاوره فنی)، خدمات (مطالعه بازار، ثبت اختراع)، آموزش و تسهیلات برشمرد.

مهندس زبردست در بخشی از جلسه عنوان کرد: به منظور جهت دهی به تحقیقات در دانشگاه ها، سایتی در ستاد نانو در حال راه اندازی است که تقاضاهای صنایع در آن ثبت می شود. سپس، این نیازها به صورت چالشی به دانشگاه ها فراخوان می شوند و برای آن گرنت نیز تعیین می‌شود تا دانشگاه‌ها بر اساس نیاز واقعی صنایع، اقدام به تحقیق و تجاری سازی کنند.

در ادامه جلسه، پرسش‌ها، نظرات و پیشنهادهای اعضای هیات علمی و دانشجویان مطرح و بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.علاقه مندان برای دریافت اطلاع بیشتر در خصوص حمایت های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از فعالیتهای دانشگاهی، می توانند به سایت این ستاد به آدرس http://www.nano.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا