احداث کارخانه بیوگاز برای حل مشکل پسماندهای کلاردشت در انتظار سرمایه

 شمال کشور به علت سرسبزی و دسترسی آسان همواره میزبان خیل عظیم گردشگرانی است که به جرات می توان گفت شمار زیادی از آنها بعد از بازگشت، رد پای خود را در قالب پسماند و زباله در دل جنگل های بکر به جا می گذارند.

جنگل های کلاردشت یکی از این مناطق زیبا است که از هجوم زباله ها در امان نمانده است، روزانه 50تا 120 تن زباله در زمان عادی و زمان حضور مسافران فصلی در کلاردشت و حومه اطراف آن تولید می شود که ساماندهی آنها یک معضل است.
شیرابه های حاصل از این زباله ها سمی است که به تدریج وارد رگ و پی درختان این جنگل می شود و به مرور آنها را به سمت نابودی می کشاند، از این رو فرمانداری کلاردشت بر آن شده است این مشکل را با احداث کارخانه بیوگاز برطرف کند.
کارشناسان می ‌گویند هر تن زباله به طور میانگین 500 تا 600 لیتر شیرابه و 400 مترمکعب گاز گلخانه ‌ای تولید می ‌کند، نفوذ شیرابه ‌های ناشی از زباله علاوه بر بدنه درختان به سفره‌های آب زیرزمینی که آب آشامیدنی شهروندان را تامین می‌ کند، بسیار خطرناک است.
ایوب صالحی فرماندار کلاردشت در این باره به ایرنا گفت: دولت در برنامه پنجم توسعه مکلف شده تا مساله پسماند در استان های شمالی را با استفاده از فناوری روز دنیا برطرف کند و تنها فناوری روز که می تواند مشکل شیرابه و زباله های تر را حل کند، احداث کارخانه بیوگاز است.
وی افزود: کلاردشت و عباس آباد یکی از زیباترین جنگل های طبیعی خاورمیانه را دارد ولی به دلیل اینکه فاصله دریا با جنگل بسیار کم است، به اجبار زباله های تولید شده در این مناطق در این جنگل تخلیه می شود که قطعا کار اشتباهی است.
فرماندار کلاردشت ادامه داد: راه حل این مشکل احداث کارخانه بیوگاز است که در حال رایزنی برای انجام این کار هستیم، بر این اساس با کشور سوئد به عنوان سرمایه گذار خارجی وارد مذاکره شدیم و کارها ادامه دارد.
وی با تاکید بر این که تنها راه نجات جنگل های کلاردشت احداث کارخانه بیوگاز است، گفت: حجم انبوه زباله و روان شدن شیرابه ها خطری جدی برای درختان است از این رو در تلاش هستیم کار با سرعت بیشتری پیش رود.
صالحی افزود: به علت رطوبت، با احداث کارخانه تولید کمپوست مخالف هستیم، زباله سوز هم آلودگی خاص خودش را دارد بنابراین بهترین گزینه کارخانه بیوگاز است که قرار شد این کار به صورت سه جانبه یعنی سرمایه گذار داخلی، خارجی و شهرداری ها در کنار هم انجام شود.
وی با بیان اینکه دولت کشش تامین اعتبار احداث این کارخانه را ندارد، گفت: در این روند شهرداری زباله و فضا می دهد، سرمایه گذار داخلی سرمایه گذاری می کند و سرمایه گذار خارجی هم سهامدار یک سوم آن می شود که از سوی سفارت ایران هم راستی آزمایی شده است؛ کارخانه مورد نظر از زمان آغاز کار احداث بعد از 9 ماه به بهره برداری و تولید می رسد.
فرماندار کلاردشت افزود: مکان احداث کارخانه همان مکانی است که امروزه زباله در آن بخش از جنگل تخلیه می شود که به وسعت 5 هزار متر ( نیم هکتار) است و یک کارخانه 60 تنی در آن احداث می شود.
وی در پاسخ به اینکه برای احداث این کارخانه باید درخت قطع شود، گفت: اکنون زباله در چالوس و کلاردشت در زمینی به وسعت به ترتیب 10 و 3 هکتار دپو می شود، در حالی که با احداث این کارخانه در زمینی به وسعت نیم هکتار برای همیشه مشکل منطقه برطرف می شود.
فرماندار کلاردشت گفت: احداث کارخانه ای به حجم 60 تن که به صورت 24 ساعته کار کند، قطعا مشکل زباله های تر منطقه را حل خواهد کرد و دیگر شیرابه ای وجود نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: تولیدات این کارخانه هم انرژی نو یعنی گاز متان است که می توانیم از آن برق تولید کنیم در واقع همان روش شیخ بهایی است که یک حمام را با همین روش گرم نگه می داشت، امروزه کشورهای اروپایی از روش شیخ بهایی استفاده کرده و آن را به فناوری روز در آورده و توسعه داده اند در حالی که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و حتی می توان گفت قدمی هم برنداشته ایم.
فرماندار کلاردشت اظهار کرد: این کارخانه تمام اتوماتیک است و زباله های تر و خشک را از هم جدا می کند، و خروجی آب این کارخانه هم برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد، از سوی دیگر تفاله ای که به جا می ماند نیز به کود تبدیل می شود.
وی گفت: دراین باره با اداره کل محیط زیست کلاردشت و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری هم مذاکراتی داشته ایم و مخالفتی درباره مکان احداث کارخانه نشده است.
فرماندار کلاردشت درباره هزینه احداث این کارخانه اظهار کرد: بر اساس اعلام کارخانه سازنده آن، هزینه هر کارخانه 60 تنی 4.5 میلیون یورو است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا