راه تاریک فضای بیکران چقدر در 2016 روشن‌تر شد؟

از دانش هوانوردی پیشرفته و ماهواره‌های اقیانوس شناسی گرفته تا ایستگاه بین‌المللی فضایی و سکونت در مریخ؛ همه و همه نشان دادند که 2016 پر از ایده‌های فرازمینی بود که کم کم شروع به محقق شدن می‌کنند. دنیای اکتشافات بین ستاره ای، سال پر هیجانی را گذرانده و اگر اینطور فکر نمی‌کنید، شاید بهتر است داستان این چند دستاورد بی‌نظیر را بخوانید.

جونو، سفینه فضایی ناسا

بعد از پنج سال گشت و گذار در فضای بیکران، سفیه جونو وارد مدار مشتری شد. با دانش اندکی که تا به حال از بزرگترین سیاره منظومه شمسی در دست ما بوده، جونو زیر لایه ابرهای ناشناس مشتری را کاوش خواهد کرد تا ما بتوانیم ریشه‌های این سیاره، ساختار و جو آن را بیشتر بشناسیم.

340 روز در فضا

بعد از گذراندن نزدیک به یک سال در ایستگاه بین المللی فضایی، فضانورد و فرمانده ماموریت اکتشافی 46 ناسا، اسکات کلی و همکار روس‌اش میخائیل کورنینکو، روز اول مارس به زمین برگشتند. این سفر بخشی از ماموریت بزرگتری است که قرار است پیش از شروع مهاجرت به مریخ، تاثیرات زندگی طولانی مدت در فضا را روی انسان‌ها بسنجد

کاوش مریخ

در حالی که مهاجرت به مریخ هنوز در مرحله ایده است، مریخ‌نوردها در حال بستن شکاف‌های ناآگاهی ما در مورد این سیاره هستند. در سال 2016 دو مریخ نورد مراحل مهمی از شناخت این سیاره را پشت سر گذاشتند.

مهاجرت به مریخ

مهم‌ است بدانید که ناسا، تنها سرباز در خط مقدم اکتشافات فضایی نیست. الون ماسک و کمپانی انقلابی اش، SpaceX  گام‌های مهمی به سمت حرکت به مریخ برداشته اند. اگر این حرکت به اندازه کافی والا نیست، ماسک ادعا می‌کند که مهاجرت قطعی و زندگی روی سطح مریخ تا سال 2060 نهایی خواهد بود.

دانش شهروندی

کاملا روشن و واضح است که ناسا در اکتشافات فضایی تنها نیست. خوشبختانه این موضوع برای خود ناسا هم پذیرفتنی شده و 28 ماموریت با حضور 122000 شرکت کننده برگذار کرده است. ناسا از طریق پذیرفتن ایده‌های شهروندی، 5000 پرونده با ایده های خلاقه دریافت کرده که ارزش مالی آنها نزدیک به 1.2 میلیون دلار برآورد شده است.

علی رنجبران/روزنامه نگار علم