اعتبارات پژوهشی بیشتر روی کاغذ به مصرف پژوهش می رسد

دکتر محمد علی برخورداری افزود: با اینکه دولت بودجه ای را منحصرا برای انجام پژوهش ها اختصاص داده است، اما هم اکنون شاهد هستیم که این اعتبار، چندان برای پژوهش، هزینه نمی شود.

وی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه دستگاه های اجرایی موظفند که ضمن عقد قرارداد با محافل علمی، حداقل دو درصد از درآمد خود را به امر پژوهش اختصاص دهند، تاکید کرد: اغلب این قراردادها صوری است و این اتفاق در مقام عمل، محقق نمی شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه باید کشور را از نظر پژوهشی ارتقا دهیم، تاکید کرد: امروزه در کشور ما، حتی حداقل های توجه به پژوهش نیز انجام نمی گیرد. این در حالی است که مسئولان باید با در نظر گرفتن نیازهای علمی کشور، نگاه جدی تری به پژوهش داشته باشند تا در نهایت به پیشرفت کشور کمک کنند.

برخورداری توضیح داد: وقتی بودجه ای در اختیار یک دانشگاه قرار می گیرد، بودجه به قدری ناکافی است که ریاست آن دانشگاه مجبور می شود ابتدا به پرداخت حقوق اساتید و کارکنان، پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و تلفن و همینطور دیگر هزینه های آموزشی اقدام می کند. در انتها، اگر اعتباری باقی بماند، آن را به پژوهش اختصاص می دهد که البته در اغلب موارد، مبلغ قابل توجهی باقی نمی ماند.

وقتی بودجه ای در اختیار یک دانشگاه قرار می گیرد، بودجه به قدری ناکافی است که ریاست آن دانشگاه مجبور می شود ابتدا به پرداخت حقوق اساتید و کارکنان، پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و تلفن و همینطور دیگر هزینه های آموزشی اقدام می کند. در انتها، اگر اعتباری باقی بماند، آن را به پژوهش اختصاص می دهد که البته در اغلب موارد، مبلغ قابل توجهی باقی نمی ماند.

وی تصریح کرد: در سال 94، شاید تنها 10 درصد بودجه مراکز آموزش عالی صرف پژوهش شده باشد، چرا که از طرفی بودجه کل اختصاص یافته به دانشگاه ها، مبلغ کافی نیست و از طرف دیگر، تخصیص اعتبار برای پژوهش، جزو اولویت دستگاه ها قرار ندارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت پیشنهاد کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه بهتر است دستگاه های ویژه ای به عنوان متولیان امر پژوهش تعیین شوند تا در جهت فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تخصیص اعتبارات شایسته به امر پژوهش، گام برداشته شود.

برخورداری توصیه کرد: برنامه هایی که در برنامه ششم توسعه در حوزه پژوهش تدوین می شود، حتما باید همراه با اولویت بندی و هدف گذاری دقیق باشد.

وی اظهار داشت: اگر به کشورهای پیشرفته نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که اهمیت پژوهش در این کشورها چند برابر اهمیتی است که کشور ما برای تحقیق و پژوهش کاربردی قائل است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: اگر به پژوهش بهای بیشتری دهیم، قطعا کشور را در جهت حضور پررنگ در میادین علمی و تحقیقاتی جهان، یاری خواهیم کرد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا