اصلاح ژنتیکی سرطان خون را بایگانی می کند

به گزارش مهر، نشریه نیوساینتیست در گزارش پزشکی خود می نویسد: در سال ۲۰۱۵ دختربچه ای به نام لیلا با استفاده از سلولهای ایمنی اصلاح شده ژنتیکی درمان شد. در واقع او که به لوکمی یا سرطان خون مبتلا بود حالا زندگی عادی را دنبال می کند. بیماری در آستانه از پای درآوردن لیلا بود اما او حالا زنده است. اگرچه این تنها یک نمونه از نوآوری جدید دانشمندان علوم پزشکی بوده اما خبر خوشحال کننده این است که تا پایان سال ۲۰۱۷ که تازه وارد آن شده ایم، این دستاورد به نجات جان بیماران زیادی کمک کند.

به نوشته این نشریه، اصلاح ژنتیکی شامل ایجاد تغییراتی در ژنها یا از کار انداختن برخی از آنهاست که در شکل گیری بیماریهای خاص تأثیر گذارند. البته رسیدن به این دستاورد کار ساده ای نبوده و سالهای طولانی صرف توسعه آن شده که نتیجه آن نجات جان لیلا بوده است. حالا کار به جایی رسیده که با استفاده از روشی موسوم به CRISPR نجات جان انسانهایی همچون لیل تنها در چند هفته صورت می گیرد. دانشمندان امیدهای زیادی به این روش دارند. حقیقت این است که این روش تاکنون نتایج مثبتی به همراه داشته تا جایی که بررسیهای صورت گرفته بر روی بیماران امیدبخش بوده است.

نیوسانتیست ادامه می دهد: در چین از این روش برای از کار انداختن ژنی موسوم به PD-۱ که با سرطان در ارتباط است استفاده می شود. محققان سلولهای اصلاح شده را به بدن بیماران تزریق می کنند. در آمریکا نیز مطالعات مشابهی انجام می شود. در این نقطه از دنیا ژن مهندسی شده ای را به سلولهای ایمنی وارد می کنند تا آنها تومورهای سرطانی را مورد هدف قرار دهند. در ادامه از روش CRISPR استفاده می شود تا ژن PD-۱ و دو ژن دیگر از کار بیفتند. این روش امیدهای زیادی را برای دانشمندان علوم پزشکی ایجاد کرده به طوریکه آنها امیدوارند از این نوآوری برای کمک به بیماران سرطانی از جمله مبتلایان به لوکمی (سرطان خون) استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا