انتقاد معاون وزیر علوم از زیر سئوال بردن رشد علمی کشور

 دکتر وحید احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص اینکه گفته می شود شتاب و رشد علمی کشورمان کاهش داشته است، به گزارش اخیر ارائه شده از سوی دو وزارتخانه علوم و بهداشت به صورت مشترک در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و با تاکید براینکه این گزارش دقیقا بر اساس معیارهای بین المللی تنظیم و ارائه شده است گفت: ایران در دنیا از وضعیت علمی خوبی برخوردار است.

وی افزود: این ادعای ما نیست بلکه بر اساس آمار ارائه شده از سوی برخی از نمایه های استنادی معتبر و شناخته شده علمی همچون اسکوپوس(Scopus ) یا آی اس آی(ISI) است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با انتقاد از کسانی که سعی در نفی رشد علمی کشور دارند، وضعیت و روند شتاب فعلی علم و فناوری در کشور و در شرایط فعلی را مناسب ارزیابی کرد.
وی گفت: این افراد نبایستی سعی کنند که تاییدات آماری و واقعیات مطرح شده از سوی مراجع علمی دنیا از وضعیت علمی کشورمان را زیر سوال برده و اثرگذاری علمی ایران را در دنیا نفی کنند.
معاون وزیر علوم در ادامه اظهارکرد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید کرده اند کشور باید از رشد علمی بالایی بهره مند شود، ضمن اینکه ایشان بارها در محافل مختلف به وضعیت خوب علمی کشورمان اشاره داشته اند.
دکتر احمدی در ادامه اظهارکرد:طبق گزارش اعلام شده ایران در چهاریا پنج رشته اصلی های تک (High-Tech) مانند نانو، بایو، مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک رتبه های تک رقمی پنجم و ششم دنیا را در اختیار دارد و در منطقه نیز رتبه های اول و دوم را داراست.
وی با اشاره به اینکه، تا سال 2011 هیچ اسمی از دانشگاه های کشورمان در رتبه بندی لایدن و تایمز نبوده است، گفت: این درحالی است که در حال حاضر اسامی 14 دانشگاه در این رتبه بندی مطرح می باشد و این به معنای آن است که رشد بالایی داشته ایم.
دکتر احمدی با بیان اینکه به لحاظ نرخ رشد مقالات علمی کشورمان در سال 2015 با رشد حداقل 12 درصدی برخوردار بوده است گفت: این عدد قابل توجهی است و ایران توانست رتبه سوم دنیا را کسب کند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد:این درحالی است که برخی از کشورهای بزرگ دنیا در این بخش شاهد رشد منفی بوده اند.
وی با تاکید براینکه کشورمان بایستی همواره شتاب علمی رو به جلو خود را حفظ کند در عین حال انتظار دستیابی به رشد صددرصدی علمی را برای کشورهایی که در سال های قبل از رشد بالایی برخوردار بوده اند را تا حدودی سخت دانست و افزود: هم اکنون وضعیت شتاب علمی در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا نیز همچون 20 سال قبل نیست.
دکتر احمدی ادامه داد: بعنوان مثال اگر ما در سال 2005 چهار هزار مقاله تولیدات علمی داشتیم با تولید 4 هزار مقاله دیگر در سال 2006 از رشد صد درصدی برخوردار می شدیم اما هم اکنون ما 40 هزار مقاله داریم که ما برای سال بعد یک دفعه نمی توانیم 40 هزار دیگر اضافه کنیم بلکه حداکثر 5 تا 10 هزار مقاله در سال بعد اضافه شود که این تنها رشد 20 تا 25 ایجاد خواهد کرد.
وی در عین حال با تاکید براینکه، رقبای علمی کشورمان در حال حاضر نه کشورهای ضعیف بلکه کشورهای پیشرفته دنیا می باشند افزود: اینگونه کشورها مانند کره جنوبی در طول سال های گذشته سرمایه گذاری های مناسبی را در بخش تامین زیرساخت های پژوهشی خود داشته اند.
دکتر احمدی با بیان اینکه، هم اکنون سهم پژوهش کره جنوبی در تولید ناخالص داخلی (GDP) رقم 4.2 درصد است افزود: این درحالی است که این سهم در کشورمان در سال 94 حدود 48 صدم درصد بوده است و امسال اگر تمام بودجه جدول 14 به پژوهش اختصاص داده شود این سهم حداکثر به یک درصد افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه انجام حمایت های همه جانبه از جمله تخصیص اعتبار مناسب علمی و پژوهشی، ایجاد بستر ارتباطی با مراکز علمی و پژوهشی موفق دنیا و همچنین تامین زیرساخت های لازم همچون تجهیزمراکز علمی به آزمایشگاه ها و شبکه های کامپیوتری و اینترنتی قوی را به منظور رقابت علمی تنگاتنگ با کشورهای صاحب نام را بسیار مهم و اثرگذار دانست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا