پالایش فاضلاب‌های صنعتی با جلبک

یکی از روش‌های موثر برای حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی، استفاده از جاذب‌های زیستی است. استفاده از این روش می تواند ضمن کارآیی مناسب، سازگاری بهتری نیز با محیط زیست داشته باشد.

در این رابطه، مطالعه ای پژوهشی انجام گردیده که هدف از آن ارزیابی حذف فلز مس از فاضلاب های صنعتی با استفاده از نوعی جلبک سبز میکروسکوپی بوده است.

در این مطالعه که توسط محققینی از مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ساری به انجام رسیده، جلبک سبز موسوم به «کلرلا ولگاریس» مورد استفاده واقع شده است.

برای انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی، محققین سه نمونه از فاضلاب کارخانه مس باهنر کرمان و 63 نمونه سینتتیک را با جلبک کلرلا ولگاریس تحت pH بهینه 6، دمای 25 درجه سانتی‌گراد، زمان تماس تعادلی 60 دقیقه و مقدار ماده جاذب مناسب مورد تماس قرار داده و سپس میزان باقیمانده جذب مس را با دستگاه جذب اتمی اندازه‌گیری و مقایسه نموده اند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که کارایی حذف مس توسط این جلبک در نمونه واقعی فاضلاب کارخانه، حدود 83 درصد و در نمونه سینتتیک نزدیک به 92 درصد بوده است.

بنا بر اعلام پژوهشگران، دستیابی به چنین نتایجی نشانگر آن است که جلبک سبز «کلرلا ولگاریس»  در جذب فلز مس از فاضلاب صنعتی راندمان بالایی دارد. بر این اساس می توان از این جلبک به منظور طراحی فیلترهای مناسب زیستی استفاده نمود.

گفتنی است نتایج علمی و فنی پژوهش فوق، در «مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان» به چاپ رسیده است.

منبع: ملکوتیان، م. و همکاران. 1395. ارزیابی حذف مس از فاضلاب صنعتی با استفاده از جلبک کلرلا ولگاریس. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان، 18(4): 80-74.