چینی‌ها قابل اعتماد نیستند

چین که تا مدت‌ها به انکار صورت مساله در مورد تجارت عاج پرداخته بود، سرانجام پذیرفت که تا پایان سال 2017 بازار عاج را به کلی تعطیل کند. همانگونه که در گزارش پیشین هم بیان شد، بازار عاج چین بزرگترین بازار عاج در دنیاست. اما آیا این ممنوعیت فیل‌ها را نجات خواهد داد؟

متخصصین در این حوزه، جواب این سوال را وابسته به متغیرهای گوناگونی می‌دانند. این متغیرها را که حاصل یک بررسی دقیق یا متخصصان این حوزه است به صورت زیر دسته بندی شده است.

  • قیمت عاج فیل نقش مهمی در شکار فیل ها دارد. اگر دولت چین تنها بازار قانونی عاج را تعطیل کند و با بازارهای غیرقانونی مقابله نکند قیمت عاج همچنان بالا خواهد ماند و انگیزه شکارچیان برای کشتار فیل‌ها از بین نخواهد رفت.
  • غیرقانونی کردن تمام و کمال عاج در چین می‌تواند حتی به افزایش قیمت آن منجر شود.
  • بازارهای همسایه مثل ویتنام، میانمار، فیلیپین و بقیه نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. اگر این کشورها در تعطیلی تجارت عاج گامی برندارند، چینی‌ها به سوی بازارهای همسایه خواهند رفت و تقاضای عاج همچنان بالا خواهد ماند.
  • فیل‌های آفریقا با تهدیدات دیگری مثل تخریب محل زیست و رویارویی‌های مرگبار با انسان‌ها رو به رو هستند.
  • بسیاری از فیل‌ها برای گوشتشان کشته می‌شوند و سیاست جدید چین، بر این کشتار تاثیری نخواهد داشت.
  • اگر و تنها اگر دولت چین به راستی به مقابله با بازار تجارت عاج متعهد شود، قیمت عاج شکسته خواهد شد. نهادهای مجرم و شکارچیان فیل این تجارت را رها خواهند کرد و گله‌های فیل آفریقا می‌توانند برای اولین بار پس از سالها به بازسازی خود بپردازند.

 

فعالین محیط زیست در آفریقا هم با دیده شک به این سیاست جدید می‌نگرند. به گفته امانوئل دی مرود، رئیس پارک ملی کنگو، اگرچه این ممنوعیت بارقه امیدی برای آفریقا خواهد بود، اما نمی‌تواند جلوی شکارچیانی را بگیرد که به امید بازگشایی مجدد بازار عاج، به ذخیره آن خواهند پرداخت.

پائولا کاهامبو، فعال محیط زیست در کنیا هم به انگیزه‌های چین و تعهد این کشور در این راه مشکوک است. به گفته او وقتی پای آفریقا در میان باشد، چین یک تار موی حافظ محیط زیست در سرش ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا