همراهی موسیقی و محیط زیست برای افزایش فهم بوم شناختی

 به گزارش ایرنا، محمد درویش روز یکشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی سبز افزود: این جشنواره با این هدف شکل گرفت که برای حفظ محیط زیست به جای استفاده از قوه قهریه به سراغ آفریدن جنبش اجتماعی و حساس کردن مردم برویم.وی اظهار کرد: تلاش کردیم تا طبقه موثر کشور در حوزه های مختلف از جمله ورزشکاران، موسیقی دانان و بازیگران سینما را با دغدغه محیط زیست همراه کنیم؛ اگر قرار است دیگر شاهد شهادت محیط بانان، جنگل بانان و قرق بانان نباشیم باید از تمام ظرفیت ها بهره ببریم.

درویش ادامه داد: باید با بالا بردن سواد محیط زیستی و فهم بوم شناختی میان جوامع، به جای اینکه شاهد تبدیل شدن عرصه محیط زیست به جبهه جنگ باشیم، نظاره گر برقراری آرامش و زندگی مسالمت آمیز تمام زیستمندان در کنار هم باشیم.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم افرادی که در کنار مناطق حفاظت شده زندگی می کنند از طریق آموزش با موضوع حفظ محیط زیست آشنا شوند و به این نتیجه برسند که این کار به نفع آنها است؛ از این رو باید در این عرصه از تمام ظرفیت ها از جمله موسیقی استفاده کنیم که قطعا با این روش هزینه ها کم می شود و سواد محیط زیستی و فهم بوم شناختی افزایش می یابد که موسیقی این توانایی را دارد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سرود ملی کشور گفت: سرود ملی یکی از مصادیق هر حکومتی است و تاکید زیادی روی آن می شود که این نشاندهنده اهمیت موسیقی است، اگر از این ظرفیت درست استفاده شود و زمزمه های جوانان با آموزه های محیط زیستی تلفیق شود، می توان گام های بزرگی در راستای حفظ محیط زیست برداشت تا دیگر شاهد رخدادهای تلخ در این حوزه نباشیم.
وی افزود: گاهی در شبکه های اجتماعی دیده می شود که فردی حیوانی را شکار کرده و با لاشه خونین عکس گرفته و در صفحه مجازی خود گذاشته است، این نشان از کم کاری ما در حوزه های آموزشی، پرورشی و حتی موسیقی دارد و ربطی به قوانین بازدارنده ندارد.
درویش ادامه داد: سخت ترین قوانین در حکومت قبلی بوده است اما حاصل آن این شد که مردم فکر می کردند مناطق حفاظت شده مخصوص قشر خاصی است؛ از این رو پس از آن دوره بیشترین خسارت به این مناطق وارد شد زیرا حرکتی به سمت ظرفیت سازی صورت نگرفته بود.
وی گفت: فلسفه شکل گیری موسیقی سبز این است که در راستای اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی برای حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی تلاش کنیم و یکی از مهمترین راهکارها استفاده از ظرفیت کم نظیر موسیقی و نخبگان این حوزه است.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از ادبیات بسیار قوی برخوردار هستیم و در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داریم؛ بنابراین باید به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی به بحث زیست سالاری اشاره کرد و گفت: امروزه بر این بحث در دنیا تاکید می شود و یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع است که در آن برای تمام زیستمندان کره زمین اعم از انسان، حیوان و گیاه حق حیات قائل می شود و از آن به عنوان آموزه بیودموکراسی نیز یاد می شود که قدمت این آموزه در ایران به هزار سال قبل می رسد.
درویش تاکید کرد: موسیقی می تواند همپای دیگر ادبیات در این حوزه نقش آفرینی کند تا در یک جامعه هنری شاهد این باشیم که در درازمدت به سمت روندهای فزاینده و تقویت مولفه های سرزمینی حرکت کنیم.
وی درباره موضوعات مطرح محیط زیستی در جشنواره موسیقی سبز گفت: مهمترین مشکلاتی که امروزه محیط زیست با آن روبرو است، آلودگی هوا، کمبود آب، خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها، انباشت زباله، شکار بی رویه، انقراض یوزپلنگ ایرانی، حفر چاه های غیرمجاز، فرونشست زمین و گرد و غبار است که هنرمندان آن را درک کرده اند و بیشترین حجم آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره به این موضوعات اختصاص یافته است.
به گفته درویش، تاکنون 100 اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره موسیقی سبز ارسال شده است.

آواز محیط زیست در سه سالن تهران
دبیر نخستین جشنواره موسیقی سبز نیز گفت: 22 تا 27 فروردین ماه سال 1396 گروه های نهایی برگزیده شده در این جشنواره در سه تالار وحدت، رودکی و فرهنگسرای نیاوران به رقابت خواهند پرداخت.
فرهاد هراتی افزود: نخستین زمان تعیین شده برای ارسال آثار به دبیرخانه 30 دی ماه بود اما به علت استقبال تا 15 بهمن ماه تمدید شد و از این تاریخ تا 30 بهمن ماه هیات داوران به ارزیابی آثار خواهند پرداخت که آثار برگزیده در سه تالار تهران اجرا و مراسم اختتامیه اول اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار می شود.
وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در 6 بخش اصلی و یک بخش جنبی اظهار کرد: هنرمندان می توانند آثار خود را در بخش های کلاسیک ایرانی، اکسترال و کرال، نواحی و فولکلوریک ، پاپ و الکترونیک ، با کلام و بی کلام و ترانه ها و موسیقی های کودکانه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده از ظرفیت رسانه ای موسیقی برای جلب مردم و انتقال مفاهیم محیط زیستی به مخاطبان برشمرد و افزود: معرفی و گردآوری انواع سبک های موسیقی در حوزه محیط زیست، شناسایی استعدادها و فعالان موسیقی حوزه محیط زیست و ایجاد انگیزه و تشویق هنرمندان عرصه موسیقی برای تولید آثار فاخر در حوزه محیط زیست از دیگر اهداف این جشنواره است.
وی با اشاره به تنوع و زیبایی خاص موسیقی ایرانی اظهار کرد: آثار مشترک میان گروه های داخلی و موزیسین های بین المللی می تواند نقش موثری در ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری دو سویه در عرصه بین المللی داشته باشد.
دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز با بیان اینکه این جشنواره سال آینده در عرصه بین المللی برگزار می شود گفت: آثار برگزیده این جشنواره در قالب سی دی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تمام گروه های موسیقی، تک نوازان، دانشجویان و افراد حقیقی و حقوقی فعال در عرصه موسیقی که نسبت به انتسار آثار موسیقیایی با موضوعات مرتبط با محیط زیست در هر یک از گروه های سنی مخاطب ، بدون محدویت زمانی می توانند با تکمیل فرم ثبت نام در وب سایت جشنواره و ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره شرکت کنند.
هراتی ادامه داد: تا چند روز آینده پوستر و تندیس جشنواره رونمایی می شود و در روز اختتامیه المان بزرگتری به میزبان دوره بعدی برگزاری جشنواره داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: شرکت برای تمام موزیسین ها آزاد است و صرف اینکه فردی گمنام است دلیل بر عدم شرکت نخواهد بود ، هر فردی که بتواند متناسب با موضوع جشنواره اثری ارسال کند پذیرفته می شود زیرا یک جشنواره موضوع محور است.
هراتی گفت: اگر دقت کرده باشید 70 تا 80 درصد مضمون شعرها، آوازها و موسیقی به عشق های زمین و آسمانی پرداخته است و کمتر بر روی موضوعات اجتماعی کار شده که این جشنواره فرصت مناسبی برای این کار است و تلاش شد تا به صورت غیر مستقیم پیام محیط زیستی را ابلاغ کند و موسیقی به عنوان اثر گذارترین هنر می تواند این اثر را داشته باشد.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز اول اردیبشهت ماه سال 1396 در اصفهان برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا